Les aide-mémoire, des outils cognitifs pour l'enseignement
Résumé
The purpose of this paper is to categorize by type and function the various check-lists that can be observed in primary school classrooms. We first propose to consider teaching as the twofold activity of supervising and controlling a dynamic environment, the classroom, and then to show how check-lists can be used to help this activity. Third, we describe a study in which all the check-lists of six primary school experimented teachers are collected and their actual use observed. Open-ended interviews are also performed in order to elicit the way teachers design, produce and use check-lists in their daily practice. Three main functions are pointed out and discussed: the check-list as an action tool, as an instrument to help teachers perceive their surrounding environment, and as an intermediary object. Finally, we detail some action principles underlying these different uses that are likely to be used by teachers.
Le but de cet article est de repérer les types et les fonctions des aide-mémoire (AM) que l'on trouve dans les classes d'enseignants d'école primaire et d'en proposer une première typologie. Nous décrivons tout d'abord l'enseignement comme la supervision et le contrôle d'un environnement dynamique, ce qui nous amènera ensuite à montrer en quoi les AM peuvent faciliter ces activités. Dans une troisième partie, nous détaillons une observation sur la présence et l'usage d'AM auprès de six enseignants expérimentés d'école élémentaire (cycle 3), suivie d'un entretien visant à les faire s'exprimer sur la manière dont ils produisent et utilisent des aide-mémoire dans leur pratique quotidienne. Trois fonctions principales sont mises au jour et discutées : l'aide-mémoire comme outil d'aide à l'action, comme instrument d'aide à la perception de l'environnement, et enfin comme objet intermédiaire. Des principes d'action sous-tendant cette utilisation sont énoncés.
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