Some methodological concept to analyse the role of IC-tools in Social Learning processes - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2004

Some methodological concept to analyse the role of IC-tools in Social Learning processes

Résumé

The Water Framework Directive requires to include public besides the water experts and policy makers into development and implementation of River Basin Management (RBM) plans (see Article 14). In such a context, the EU research project HarmoniCOP, studies a method to improve Public Participation based on Social Learning (SL) concepts. SL refers to the growing capacity of a social network to develop and perform collective actions. The different stakeholder groups in a basin are supposed to realize that a complex issue such as RBM can be better resolved in a collective way, taking account the diversity of interests, of mental frames, of knowledge and relying on disseminated information and knowledge. Information and Communication tools (IC-tools) can play an important role to support the Social Learning dimension of the Public Participation. This paper presents a HarmoniCOP project synthesis of the definition of different concepts and proposes a framework of analysis. A first part consists in a preliminary qualitative characterization of the role of the IC-tools stemming from a bibliography analysis. Twenty IC-tools are already inventoried and four criteria are proposed: communication direction, public size, usage purpose (management of information and knowledge, elicitation of perspectives, interaction support and simulation), phases in the PP process. A second part presents a framework of analysis based on a joint approach of psychologists and engineering sciences experts. This framework will be tested in a number of empirical investigations to assess the tools used in historical and real-time case studies from three perspectives: their technical characteristics, their impact on PP and SL and their usability as perceived by the users. Finally, we present some perspectives concerning expected outcomes of the HarmoniCOP project.
L`article 14 de la Directive Cadre sur l`Eau demande d`associer le public en plus des experts et des responsables de l`eau pour le développement et la mise en oeuvre de plans de gestion intégrée des bassins hydrographiques. Le projet européen de recherche HarmoniCOP cherche à améliorer la participation du public en développant des approches basées sur les concepts de l`apprentissage social. L`apprentissage social se réfère à la capacité d`un réseau social à concevoir et à mettre en oeuvre des actions collectives pour résoudre un problème donné. L`objectif est que les différents groupes d`acteurs d`un bassin prennent conscience qu`une approche collective sera plus efficace pour résoudre un problème complexe, en tenant compte de la diversité des des intérêts et des grilles d`analyse et en s`appuyant sur des connaissances et des informations réparties. Les outils d`information et de communication (OIC) peuvent jouer un rôle important pour appuyer l`apprentissage social. Cet article présente une grille d`évaluation et donne des définitions des principaux concepts manipulés. A partir d`une analyse bibliographique, la première partie propose une caractérisation qualitative d`une vingtaine d`OIC sur la base de 4 critères : la direction de la communication, la taille du public, l`usage visé (gestion des informations et des connaissances, explicitation et confrontation des points de vue, support d`interaction et simulation), la phase dans le processus participatif. La deuxième partie présente une grille d`analyse produite conjointement par un groupe de scientifiques composé de psychologues et d`ingénieurs. Cette grille sera utilisée pour étudier et comparer de manière empirique selon trois perspectives les OIC dans des études de cas ex-post ou en cours : leurs caractéristiques techniques, leur impact sur le processus participatif et sur l`apprentissage social, leur degré « d`utilisabilité » perçu par les utilisateurs. Des perspectives de valorisation des résultats du projet HarmoniCOP seront présentées en conclusion.

Mots clés

Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02583942 , version 1 (14-05-2020)

Identifiants

Citer

P. Maurel, Flavie Cernesson, N. Ferrands, M. Craps, P. Valkering. Some methodological concept to analyse the role of IC-tools in Social Learning processes. Social Learning processes iEMSs, Osnabrück, DEU, 14-17 june 2004, 2004, pp.6. ⟨hal-02583942⟩
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