Retailer supply chain and market access: Evidence from French agri-food firms certified with private standards
Fournisseurs de la grande distribution et accès aux marchés : cas des entreprises agroalimentaires françaises certifiées avec des référentiels privés
Résumé
This article explores an original dataset identifying French agri-food firms certified with two European private standards: the International Food Standard (IFS) and/or the British Retail Consortium standard (BRC). Certified firms complying with such requirements are able to supply some European retailers with products sold under their retailers' own private label. Our analysis revealed that certified firms were among the biggest and most productive firms in the sample. Then, based on recent developments in international economics, we propose a modification of Chaney's model (2008) and estimations to test for the hypothesis that entering retailer networks reduces export costs faced by certified firms to access EU markets. After controlling for size and productivity effects, model estimations show that French firms who adopt BRC and enter the corresponding network benefit from better access through a significant decrease in their entry costs to certain EU markets.
Cet article utilise une base de données originale permettant d’identifier les entreprises agroalimentaires françaises certifiées avec des référentiels privés européens : IFS et BRC. Les entreprises ainsi certifiées peuvent devenir fournisseurs des enseignes de la grande distribution avec des produits vendus sous marque de distributeur. Notre analyse montre que les firmes certifiées sont parmi les plus grandes et les plus productives de l’échantillon. En nous basant sur les développements récents de l’économie internationale, nous modifions le modèle de Chaney (2008) et l’estimons afin de valider l’hypothèse d’une réduction des coûts d’accès aux marchés européens du fait de l’entrée dans le réseau de la grande distribution. En particulier, les entreprises certifiées BRC semblent bénéficier d’un meilleur accès à certains marchés européens.