Price formation : the case of the Burgundy wine Market - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue française de sociologie Année : 2006

Price formation : the case of the Burgundy wine Market

La formation des prix : le marché des vins de Bourgogne

Résumé

Price formation processes in “quality” commodities markets challenge standard economic theory. Using the principle of “embeddedness” postulated by economic sociology, the article shows how price formation analysis can reveal the social organization of such markets. A comprehensive approach to how wine producers in Burgundy determine their prices shows how the diversity of procedures used is related to professional relations and statuses. Using “integration variables” that are both economic and sociological, the discussion opens onto perspectives for renewing dialogue between the two disciplines and thus furthering our understanding of “the economics of quality”.
Les processus de formation des prix questionnent les théories économiques dès lors qu'est introduite la notion de qualité. L'article propose de partir du principe d' encastrement postulé par la sociologie économique pour montrer en quoi l'analyse des processus de formation des prix peut révéler l'organisation sociale des marchés des biens de qualité. Une approche compréhensive de la fixation de tarifs par des producteurs de vins en Bourgogne permet d'expliciter en quoi la diversité de leurs procédures de décision est liée aux relations professionnelles et aux statuts. En utilisant des variables d'intégration à la fois économiques et sociologiques, la discussion ouvre des perspectives pour renouveler le dialogue entre les deux disciplines et ainsi progresser dans la compréhension de l'économie de la qualité.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02658356 , version 1 (30-05-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02658356 , version 1
  • PRODINRA : 17690
  • WOS : 000238956800006

Citer

Yuna Chiffoleau, Catherine Laporte. Price formation : the case of the Burgundy wine Market. Revue française de sociologie, 2006, 47 (5), pp.157-182. ⟨hal-02658356⟩

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