Innovation Systems and the competition between wine clusters: a new French paradox ?
Systèmes d’innovation et concurrence entre clusters régionaux : un nouveau french paradoxe dans la viticulture française ?
Résumé
The paper is exploring the role of innovation and research in the competition between the main French wine regions. Three empirical works are combined: i) an institutional analysis of the regional systems of innovation that can influence local wine industries; ii) an evaluation of the economic evolution of these regional vineyards during the last 20 years ; iii) a bibliometric analysis of the scientific articles produced by the regional research centers on wine topics. Results suggest a “French paradox”, revealing apparent counter effect of the system of innovation impacts. Our discussion explores different arguments in order to explain this paradox. We point out the role of major external and internal factors, such as the structure of inherited production and specific markets crisis. But the quality of the relations between farms, firms and local organization dedicated to research and innovation are also at stake, calling for further analysis on the relevant networks to innovation in the wine industry.
La communication analyse le rôle de la recherche et de l’innovation dans la différenciation économique des régions viticoles françaises. Après un parcours des travaux sur l’innovation dans le secteur vigne et vin, les résultats de trois travaux empiriques sont confrontés : une caractérisation des systèmes régionaux d’innovation dédiés à ce secteur, une analyse de l’évolution du poids économique de chaque vignoble, une étude bibliométrique des productions scientifiques sur la vigne et le vin selon la localisation régionale des chercheurs. Les résultats montrent trois types de situations régionales et confirment le paradoxe apparent d’une absence de correspondance entre l’importance du système régional d’innovation et les performances économiques de chaque vignoble. Au-delà de facteurs structurels (taille et spécialisation du vignoble, structures des entreprises…) se pose la question d’une caractérisation plus précise des institutions et réseaux pertinents pour l’innovation viticole, de leurs coûts publics et privés et des dynamiques d’apprentissages associées.