A milk marketing probe within the French FADN - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2008

A milk marketing probe within the French FADN

Dominique D. Desbois

Résumé

Towards an observatory of marketing practices for the agricultural goods at the production stage: the "Milk Marketing» probe in the context of the French FADN, within the information system of agricultural statistics. This communication aims to present the " Milk Marketing " accounting probe managed in the context of the French farm accountancy data network (FADN) as a technical and economic data survey and its insertion within the information system of the agricultural statistics. This presentation will attempt first of all to expose the economic stakes as regards differentiation of the dairy products, which justify the deployment of this particular survey for collecting accounting and marketing information on milk. Then, the talk will present the regionalized scheme of collecting technical and countable information on the marketing of milk at the agricultural stage, the options retained for its management, and its insertion within the information system of the agricultural public statistics, particularly in the study of the trade between milk producers on the one hand, and on the other hand the milk processing firms. The first available results will be presented in order to evaluate the relevance of the collected information, in analysing the strategies deployed by the dairy producers taking into account the range of outlets that are accessible for them and the conditions of production, which they must assume.
Pour un observatoire des pratiques de commercialisation des biens agricoles au stade de la production : la sonde comptable « Commercialisation du lait » dans le contexte du RICA français et de la Statistique publique agricole. Cette communication a pour objectif de présenter le dispositif de collecte de données technico-économiques de la sonde « Commercialisation du lait » géré dans le contexte du réseau d’information comptable agricole (RICA) français et son insertion au sein du système d’information de la statistique agricole. Cette présentation s’attachera à exposer tout d’abord les enjeux économiques en matière de différenciation des produits laitiers qui motivent le déploiement de ce dispositif particulier de collecte d’informations sur la commercialisation du lait. Puis, l’exposé présentera le dispositif de collecte régionalisée des informations techniques et comptables sur la commercialisation du lait au stade agricole, les options retenues pour sa gestion et son insertion au sein du système d’information de la statistique publique agricole, en particulier pour l’étude des relations commerciales entre les producteurs de lait d’une part, et d’autre part les entreprises de transformation du lait. Les premiers résultats disponibles seront présentés afin d’évaluer la pertinence des informations recueillies pour analyser les stratégies déployées par les producteurs laitiers compte tenu de l’éventail des débouchés qui leur sont accessibles et des conditions de production qu’ils doivent assumer.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02757817 , version 1 (04-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02757817 , version 1
  • PRODINRA : 23191

Citer

Dominique D. Desbois, Jacques Nefussi. A milk marketing probe within the French FADN. 15. Pacioli workshop: Integration of farm accounting in research and statistics, Sep 2007, Aulanko, Finland. ⟨hal-02757817⟩
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