Pourquoi s’intéresser à la notion d’ « Evidence based Policy » ?
Résumé
From the early 1990s "evidence-based"(EBM) was formalized to promote the most judicious use possible of available knowledge by practitioners, the word “evidence” referring simultaneously to factual evidence, empirical corroboration, and proof. The tenets of EBM spread to other decisionmaking spheres (poverty abatement policies, law, education...) resulting in the notion of "evidencebased policy" (EBP). In the French-speaking world, increasing reference to EBP is often dismissed as an insignificant effect of rhetoric or an attempt to depolitisize debate. But an analysis of its origins suggests a more nuanced judgement. It rather shows the will to renew positive approaches to help public decision-making through an arsenal of ad hoc methodologies. In particular, EBP approaches contribute to counterbalance the increasing use of knowledge models based exclusively on opinions or simulations that relieve themselves from empirical validation
Au début des années 1990 les approches d’«evidence based medicine» ont commencé à être formalisées pour permettre l’usage le plus judicieux possible des connaissances disponibles par les praticiens, le mot «evidence» renvoyant à la fois aux idées de corroboration empirique et de preuve. Ces approches se sont étendues à d’autres sphères de la décision publique (lutte contre la pauvreté, éducation, justice...), donnant naissance à la notion d’«evidence based policy». Dans le monde francophone, ces approches sont souvent assimilées à un simple effet de rhétorique ou une tentative de dépolitiser les débats. L’analyse de leur genèse invite à plus de nuances et montre plutôt la volonté de renouveler les démarches positives d’aide à la décision publique en proposant des méthodes ad hoc pour proposer une alternative au recours croissant à des modèles de connaissances reposant trop exclusivement sur des opinions ou des simulations qui s’exonèrent de tests de validation empiriques.
Origine | Fichiers produits par l'(les) auteur(s) |
---|
Loading...