Effect of composition information on the perception of innovative beverages mixing animal and plant ingredients by consumers - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Mémoire D'étudiant Année : 2021

Effect of composition information on the perception of innovative beverages mixing animal and plant ingredients by consumers

Résumé

We studied the reaction of consumers and non-consumers of plant-based alternatives towards beverages mixing cow milk with soy juice or oat juice. We focused on the liking of these products and on the perceived nutritional and environmental quality. We compared the results obtained by presenting the products with or without composition information, with two types of composition information (plant-based or mixed) and between consumers and non-consumers of plant-based alternatives. We found that the plant-based composition information increased the appreciation of products containing oat. Both composition information had a similar impact on the perceived nutritional quality. The mixed composition information decreased the environmental scores of products containing soy, the plant-based composition information increased the environmental scores of products containing oat. Consumers of plant-based alternatives had a higher appreciation of the products, gave higher nutritional scores (especially with the plant-based composition information) and environmental scores than non-consumers.
Nous avons étudié la réaction de consommateurs et non consommateurs de produits végétaux face à des boissons mélangeant du lait de vache avec du jus de soja ou d’avoine. Nous nous sommes intéressés à l’appréciation de ces produits et à la qualité nutritionnelle et environnementale perçue. Nous avons comparé les résultats obtenus en présentant les produits avec ou sans information de composition, avec deux types d’information de composition (végétale ou mixte) et entre des consommateurs et des non consommateurs d’alternatives végétales. Nous avons constaté que l’information de composition végétale augmentait l’appréciation des produits contenant de l’avoine. Les deux informations de composition avaient un impact similaire sur la qualité nutritionnelle perçue. L’information de composition mixte diminuait la note environnementale des produits contenant du soja, l’information de composition végétale augmentait celle des produits contenant de l’avoine. Les consommateurs de produits végétaux appréciaient plus les produits, donnaient de meilleures notes nutritionnelles (notamment avec l’information de composition végétale) et environnementales que les non consommateurs.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
Licence : CC BY NC ND - Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Dates et versions

hal-03507941 , version 1 (03-01-2022)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-03507941 , version 1

Citer

Lemaire Amélie, Virginie Danten, Gaëlle Arvisenet, Valérie Gagnaire, Fanny Guyomarc'H. Effect of composition information on the perception of innovative beverages mixing animal and plant ingredients by consumers. Food and Nutrition. 2021. ⟨hal-03507941⟩
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