Ecological and/or Nutritional Scores for Food Traffic-Lights: Results of an Online Survey Conducted on Pizza in France
Scores écologiques et/ou nutritionnels signalés par des couleurs pour l’alimentation : résultats d'une enquête en ligne menée sur la pizza en France
Résumé
Understanding the hierarchy for consumers between different labels signaling various characteristics defining food sustainability is still an open question. A web survey was conducted in France to examine how providing different scores about the environment and/or nutrition could influence purchase intents for one pizza. 1200 participants were recruited in France in April 2021. They were asked about their purchase intents for one pizza, before and after seeing nutritional and/or ecological scores associated with colors going from green to red. A Global-Score synthetizing both nutritional and ecological dimensions was also tested. The results show that the appearance of scores and colors significantly affect the purchase intents for this pizza. Indeed, for each type of score (namely nutritional, ecological or global), the dominant effect comes from the reduction in purchase intents related to the red color, although green or yellow colors also change purchase intents but to a lesser extent. With the red color, the nutritional score leads to more significant decreases in purchasing intents than the ones related to the ecological score or the Global-Score. With an additional round, the appearance of another score complementing the alternative one underlines that the negative impact of the red color for one score on purchase intents is not outweighed by the positive impact of the green color for the other score.
Comprendre la hiérarchie pour les consommateurs entre les différents labels signalant diverses caractéristiques définissant la durabilité alimentaire est encore une question ouverte. Une enquête en ligne a été menée en France pour examiner comment le fait de fournir différents scores sur l'environnement et/ou la nutrition pouvait influencer les intentions d'achat pour une pizza. 1200 participants ont été recrutés en France en avril 2021. Ils ont été interrogés sur leurs intentions d'achat pour une pizza, avant et après avoir vu les scores nutritionnels et/ou écologiques associés à des couleurs. Un Global-Score synthétisant à la fois les dimensions nutritionnelles et écologiques a également été testé. Les résultats montrent que l'apparition des scores et des couleurs affecte significativement les intentions d'achat pour cette pizza. En effet, pour chaque type de score (à savoir nutritionnel, écologique ou global), l'effet dominant vient de la réduction des intentions d'achat liée à la couleur rouge, bien que les couleurs vertes ou jaunes modifient également les intentions d'achat mais dans une moindre mesure. Avec la couleur rouge, le score nutritionnel entraîne des baisses des intentions d'achat plus importantes que celles liées au score écologique ou au Global-Score. L'apparition d'un autre score complétant le score alternatif souligne que l'impact négatif de la couleur rouge pour un score sur les intentions d'achat n'est pas compensé par l'impact positif de la couleur verte pour l'autre score.