The Effect of Input Price Discrimination on Retail Prices: Theory and Evidence from France - Archive ouverte HAL Access content directly
Preprints, Working Papers, ... Year :

The Effect of Input Price Discrimination on Retail Prices: Theory and Evidence from France

L’effet de la discrimination des prix sur le marché amont sur les prix de détail : théorie et empiriques à partir du cas de la France

(1) , (2, 1) , (3)
1
2
3

Abstract

We develop a model of vertical relations between national brand and private label producers and competing multi-product retailers to derive new predictions on the impact of input price discrimination on retail prices. A reform that lifted a ban on input price discrimination in France provides a natural experiment to test these predictions. Using household scanner data on food prices, we run a difference-in-differences analysis and show that the reform caused a significant decrease of the relative prices of national brand products. These results suggest a pro-competitive effect of authorizing input price discrimination.
Nous développons un modèle de relations verticales entre les producteurs de marques nationales et de marques de distributeur et des distributeurs multi-produits concurrents pour dériver de nouvelles prédictions sur l’impact de la discrimination des prix sur le marché amont sur les prix de détail. En France, une réforme a levé l’interdiction de la discrimination des prix sur le marché amont et fournit une expérience naturelle pour tester ces prédictions. A partir de données des scanners des ménages sur les prix des denrées alimentaires, nous effectuons une analyse des différences de différence et montrons que la réforme a généré une baisse significative des prix relatifs des produits de marque nationale. Ces résultats suggèrent un effet pro-concurrentiel de l’autorisation de la discrimination des prix sur le marché amont.
Fichier principal
Vignette du fichier
WP 22-06.pdf (6.27 Mo) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

hal-03826554 , version 1 (24-10-2022)

Licence

Attribution - NonCommercial - NoDerivatives - CC BY 4.0

Identifiers

  • HAL Id : hal-03826554 , version 1

Cite

Marie-Laure Allain, Claire Chambolle, Stéphane Turolla. The Effect of Input Price Discrimination on Retail Prices: Theory and Evidence from France. 2022. ⟨hal-03826554⟩
0 View
0 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More