Approbation of management tools and dynamics of collectives strategics: the case of dairy producer organization
Appropriation d’un outil de gestion et dynamique de stratégie collective
Résumé
The present contribution explores the dynamic of collective strategies through appropriation of management tools. The authors use a longitudinal survey based on participant observation within a group of dairy farmers negotiating with their buyer, emphasizing the tools that regulate this transaction. They show that stakeholders proactively shape the management tools to implement their value capture or value creation strategies. This appropriation process by stakeholders with different intents generates a common knowledge among stakeholders, precursor of a new collective strategy. In addition, this strategic construction dynamic raises paradoxes notably those of belonging, specific to collective strategies, and requires their management.
L’article propose d’analyser la dynamique des stratégies collectives au travers de l’appropriation des outils de gestion. Les auteurs s’appuient sur le suivi longitudinal des interactions entre un groupe de producteurs laitiers et leur acheteur industriel. Ils montrent que les acteurs cherchent à imposer une forme aux outils de gestion pour mettre en œuvre leurs stratégies de capture ou de création de valeur. Ce processus d’appropriation de l’outil par des acteurs aux intentions divergentes génère une connaissance partagée, précurseur de la construction d’une stratégie collective nouvelle. En outre, cette dynamique de construction stratégique fait émerger et impose de gérer différents paradoxes, en particulier d’appartenance, propres aux stratégies collectives.