Towards pesticide-saving agricultural mosaics: from modelling to territorial consultation for the deployment of resistant grape varieties
Vers des mosaïques agricoles économes en pesticides : de la modélisation à la concertation territoriale pour le déploiement des cépages résistants
Abstract
In this work, we adapted an existing mathematical model (landsepi) to simulate collective deployment scenarios of downy-mildew resistant grapevine varieties in wine-growing regions. We first used this model to explore the effects of the potential coexistence of varieties with monogenic and polygenic resistance in simplified agricultural landscapes, a possibility now available to winegrowers. Then, we worked in the region of the PDO Buzet (south-western France) to co-construct, evaluate, and compare a set of deployment scenarios for the adoption of resistant grapevine varieties in line with the strategic vision of the wine co-operative "Nous, les vignerons de Buzet". Finally, these scenarios were evaluated for their effects on epidemic control, resistance durability, reduction of fungicide treatments and economic performance.
Dans ce travail, nous avons adapté un modèle mathématique pré-existant (landsepi) pour simuler des scénarios de déploiement de variétés de vigne résistantes au mildiou dans des territoires viticoles. Le modèle a été utilisé pour explorer les effets de la coexistence potentielle entre des variétés portant des résistances monogéniques et polygéniques dans des paysages agricoles simplifiés. Puis, nous avons travaillé sur le territoire de la cave coopérative « Nous, les vignerons de Buzet » pour co-construire, évaluer et comparer un ensemble de scénarios de déploiement collectif des variétés de vigne résistantes au mildiou répondant à la vision stratégique des acteurs. Ces scénarios ont été évalués pour leurs effets sur le contrôle des épidémies, la durabilité des résistances, la réduction des traitements fongicides et les performances économiques.
Origin | Publisher files allowed on an open archive |
---|---|
Licence |