Price-cost margins and structural change : sub-contracting within the salmon marketing chain - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Review of Development Economics Année : 2005

Price-cost margins and structural change : sub-contracting within the salmon marketing chain

Résumé

Some recent studies have benefited from advances in time series econometrics in order to evaluate price transmission mechanisms along the marketing chain. Due to the length of time series, structural changes may affect the evaluation of price–cost margins. In the case of the fresh salmon trade between Norway and France, the gross margin between producers and retailers has changed in level between January 1988 and December 1999. This article accurately identifies the date of a structural change using a range of recent ADF testing procedures (Gregory–Hansen tests, forward and backward recursive tests), before looking for the causes of the change through a survey. Two major factors can be identified: the product form and the marketing channel. Interestingly, both the increasing level of processing and the development of supermarket chains have resulted in a new role for the intermediaries, shifting from mere commercial intermediation to sub-contracting for the big retailers.
Un nombre croissant d'études tire avantage des avancées en économétrie des séries temporelles pour évaluer les phénomènes de transmission des prix le long des filières. En raison de la longueur des séries, il arrive que des ruptures dans les séries dues à des chocs structurels affectent les estimations des marges. Dans le cas du commerce de saumon d'élevage entre la Norvège et la France, l'essor du marché a été concomitant d'une transformation des circuits de commercialisation avec un rôle croissant joué par la grande distribution et le secteur de transformation. L'article consiste donc à repérer économétriquement la date du changement structurel avant d'en rechercher les déterminants. Il semble intéressant de noter que c'est l'organisation même du marché qu'il faut considérer pour identifier un nouveau détour de production. En particulier, il est montré que les intermédiaires commerciaux ont changé de statut, passant d'une pure intermédiation à une sous-traitance au bénéfice de la grande distribution.

Dates et versions

hal-02675610 , version 1 (31-05-2020)

Identifiants

Citer

Patrice Guillotreau, Laurent Le Grel, Michel Simioni. Price-cost margins and structural change : sub-contracting within the salmon marketing chain. Review of Development Economics, 2005, 9 (4), pp.581-597. ⟨10.1111/j.1467-9361.2005.00295.x⟩. ⟨hal-02675610⟩
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