Profiles of academic activities and careers: does gender matter? An analysis based on French life scientist CVs - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2006

Profiles of academic activities and careers: does gender matter? An analysis based on French life scientist CVs

Profils des activités et carrières académiques : le genre est-il important ? Une analyse à partir des CV en science de la vie

Résumé

The aim of this paper is to analyze the factors that influence the length of time to promotion for male and female academics. Promotion is defined as elevation to a professorship. We examine the role of academic profiles, which are based not only on publications, but also include activities such as fund raising, consulting, teaching, and managerial appointments (dean of a department for instance). The paper examines the factors that speed up or slow down the progress of an academic career for males and females, respectively, to explore the “glass ceiling” effects. Survival and duration models are used to test whether the gender differential persists after controlling for observed and unobserved heterogeneity. The originality of this paper lies in the use of duration models to track sex differences in promotion criteria. It highlights that the different criteria of promotion for male and female academics: women have to demonstrate higher involvement in different networks in order to be promoted.
L'article propose un test microéconomique de l'existence d'un plafond de verre qui stopperait la carrière des chercheuses, comme celle des cadres femmes. Ce test se base sur des données inédites sur la carrière des chercheurs en biologie à l'Inra et constitue ainsi la première évaluation sur données françaises. La mise en oeuvre de modèles de durée permet d'étudier les durées de promotion au grade de directeur de recherches en assurant la prise en compte des phénomènes de censure et l'influence de l'hétérogénéité inobservée. Les auteurs concluent alors que les femmes connaissent des durées de promotion, toutes choses égales par ailleurs, plus longues que leurs collègues masculins. Cependant, l'effet direct du sexe disparaît lorsque des effets croisés sont introduits mettant en évidence des facteurs accélérateurs et ralentisseurs de carrière pour les femmes. L'hypothèse de plafond de verre ne peut être complètement réfutée mais ses canaux d'action semblent être complexes.

Dates et versions

hal-02815644 , version 1 (06-06-2020)

Identifiants

Citer

Mareva Sabatier, Myriam Carrere, Vincent Mangematin. Profiles of academic activities and careers: does gender matter? An analysis based on French life scientist CVs. Academy of management annual meeting : A new vision of management in the 21st century, Aug 2005, Honolulu, United States. ⟨10.1007/s10961-006-7203-3⟩. ⟨hal-02815644⟩
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