Teaching-learning the reduction of synthetic plant protection products. First results of research conducted in secondary and higher agricultural education (Ecophyto'TER project and National Research and Innovation Programme Neonicotinoid-free beets)
Enseigner-apprendre la réduction des produits phytosanitaires de synthèse. Premiers enseignements d’une recherche menée dans l’enseignement agricole secondaire et supérieur court (dispositifs Ecophyto’TER et PNRI1 Betteraves sans NNI)
Résumé
For farmers, the significant reduction in the use of synthetic plant protection products (SPPP) is a difficult task, as it raises concerns regarding practices that have been in place for some fifty years and requires a thorough review of the ways of thinking and doing agriculture. For teachers and trainers in agricultural high schools, the task is arduous as well. On the one hand, they must deal with audiences who often have social references anchored in 'conventional' practices and who think that they cannot do without these synthetic products. On the other hand, faced with these technical, didactic and pedagogical challenges, they realise that the transmissive model of standard solutions is no longer the solution.
Taking these challenges into account, we mobilise two experimental arrangements developed by the French Ministry of Agriculture (DGER) ("National Research and Innovation Programme Neonicotinoid- free beets" and "Ecophyto'TER project") including technical and pedagogical dimensions. The goal is to identify different types of obstacles in teaching-learning the reduction of SPPPs, to consider didactic and pedagogical alternatives with teachers and to analyse their implementation. While doing so, we design conditions for teaching-learning which take into account what the different actors hold to be true, the provision of instruments for thinking, the socio-pedagogical command and the collaboration between stakeholders are given a prominent place.
Pour les agriculteurs, la réduction significative de l’utilisation des produits phytosanitaires de synthèse (PPS) est une tâche difficile tant elle questionne des pratiques bien installées depuis une cinquantaine d’années et nécessite de revoir en profondeur les manières de penser et de faire de l’agriculture. Pour les enseignants et formateurs en lycée agricole, la tâche est également ardue. D’une part, ils ont à faire face à des publics qui ont souvent des références sociales ancrées dans des pratiques « conventionnelles » et pensent qu’on ne peut pas faire sans ces produits de synthèse. D’autre part, face à ces défis techniques, didactiques et pédagogiques, ils constatent que le modèle transmissif de solutions standards n’est plus la solution.
Prenant en compte ces défis, nous mobilisons deux dispositifs expérimentaux développés par le ministère en charge de l’agriculture (DGER)2 (« PNRI betteraves sans néonicotinoïdes » et « projet Ecophyto’TER ») ayant des dimensions techniques et pédagogiques pour identifier différents types d’obstacles pour enseigner-apprendre la réduction des PPS, pour envisager avec des enseignants des alternatives didactiques et pédagogiques et analyser leurs mises en œuvre. Nous dégageons ainsi des conditions pour un enseignement-apprentissage où la prise en compte de ce que les différents acteurs tiennent pour vrai, la dotation d’instruments de pensée, la commande sociopédagogique et la collaboration entre parties prenantes tiennent une place de choix.
Mots clés
Agricultural education
sustainability
reduction of synthetic plant protection products
territorialized problem-situation
teaching differently to produce differently
Enseignement agricole
durabilité
réduction des produits phytosanitaires de synthèse
situation-problème territorialisée
enseigner autrement à produire autrement
Agricultural education -sustainability -reduction of synthetic plant protection productsterritorialized problem-situation -teaching differently to produce differently
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