Numerical modelling of the temperature increasing of the frozen food packaged into pallet and placed in a positive temperature ambiant
Etude numérique et expérimentale du réchauffement de produits alimentaires surgelés conditionnés en palette et placés dans une ambiance à température positive
Résumé
The frozen food can endure from the rise of their temperature essentially during their transfer on a loading or unloading platform for exemple, where the ambient temperature is warmer than the products one. The aim of this study is to model heat transfer within the frozen food, packaged into pallets and placed in a positive temperature ambience. The numerical resolution of the energy equation is performed on a three-dimensional configuration by the finite-volume method with the PHOENICS computer program. The model can predict the evolution of temperature versus time. It takes into account the nature of packaging and the external conditions : temperature and velocity of the ambient air. The validation of the model is performed by a comparison with experimental results. The experiences are carried out in a store on a closed and opened platforms. The temperatures are recorded, by a thermocouple placed at different levels into the pallet, at intervals lasting from 30 to 90 minutes.
Des problèmes de réchauffement de denrées alimentaires surgelées se posent essentiellement lors des étapes de transfert, sur un quai de chargement par exemple, où la température ambiante est plus élevée que la température de conservation. L'étude porte sur la modélisation des échanges thermiques au sein de paquets de denrées surgelées, conditionnés en palette, et placés dans une ambiance à température positive. La résolution numérique de l'équation de l'énergie est effectuée dans une configuration tridimensionnelle par la méthode des volumes finis sur le logiciel PHOENICS. Le modèle permet de prédire l'évolution de la température en fonction du temps au sein des produits. Il prend en considération la nature de l'emballage ainsi que les conditions extérieures : température et vitesse d'air ambiant. La validation du modèle a été effectuée par des comparaisons avec des résultats expérimentaux. Les essais ont été réalisés en entrepôt sur des quais ouverts et fermés. Les températures ont été enregistrées par des thermocouples placés à différents niveaux de la palette sur une durée d'environ une heure et demie.