Agricultural technologies and environmental management : contributions and limitations for the debate on environmental management
Prospective des technologies agricoles et gestion du milieu : contributions et limites pour le débat sur la gestion de l'environnement
Résumé
This paper takes as a basis that developments in agricultural technologies, in particular agricultural equipment and machinery (automation and robotisation), are important for the long term analysis of environmental management. It is based on the observation that projections developed from social, institutional and economic variables but which assume constant, or even non-existent, technological development are soon overtaken. The paper draws on an exercise to develop a projection as part of training at the Ecole Nationale du Génie Rural, des Eaux et des Forêts (ENGREF - National Rural Engineering School for Water and Forests) together with experts from Cemagref. It suggests that four stages require special consideration : formulation of the scope of such an exercise in terms of content and methodological and operational considerations; design and organisation of the exercise ; identification of the main results ; identification of the direction and conditions for extending such an approach, in particular depending on difficulties encountered. The exercise revealed in particular the need to cross disciplinary and cultural boundaries in such an approach. It also allowed the definition of research directions and the delimitation of conditions in which this research could be carried out.
Le présent article part de l'intérêt dans l'analyse à long terme de la gestion du milieu les changements liés aux évolutions des technologies agricoles, et plus particulièrement ici des équipements et engins agricoles (automatisation et robotisation). Il repose sur le constat qu'une prospective intégrant des variables sociales, institutionnelles et économiques mais qui se fait par ailleurs à « l'évolution technologique constante » (voire inexistante) montre vite ses limites. L'article s'appuie sur un exercice prospectif réalisé dans le cadre d'une formation à l'École Nationale du Génie Rural, des Eaux et des Forêts (ENGREF) associant des experts du Cemagref. Il propose une réflexion en quatre étapes : poser la problématique d'une telle prospective en termes de contenu et d'enjeux méthodologiques et opérationnels ; concevoir et organiser l'exercice prospectif ; identifier les principaux résultats ; identifier les pistes et les conditions pour pousser plus loin une telle démarche, en fonction notamment des difficultés rencontrées. L'exercice montre notamment la nécessité de franchir les frontières disciplinaires et culturelles dans une telle démarche. Il permet également de proposer des pistes de recherche et d'en cerner les conditions de réalisation.