The contribution of agriculture to rural development in France. What role for public action in supporting joint production of public goods required for the development of rural areas?
Résumé
Using selected case studies, representing the full diversity of French rural areas, this document indicates the degree to which agricultural and agri-food activities contribute to the development of rural areas, essentially in the environmental, but also in the social fields. More precisely, using regional-economy models, estimations of direct and indirect jobs created by rural activities (and of the upstream and downstream linkages) show the great diversity of the basic activities in French rural areas and consequently the integrated character of rural development. Whereas in certain areas, agricultural and agri-food activities remain the primary basic activities, in other more attractive areas, the sectors related to the residential and recreational functions play the central role. What is more, agriculture provides agricultural goods and, in the process, environmental and territorial services that are indispensable for the development of the other rural activities, particularly in the more attractive rural areas. After describing these services in a few areas, we show the strong interdependence between the agricultural and agri-food sectors on the one hand, and the tourism and residential sectors on the other, via the notion of a set (or basket) of territorialised goods and services. In fact, these French case studies tend to show that the consistency of agricultural and rural development policies is improved when public action encourages, first, the continued existence of public goods provided by agriculture (some of which are purely public goods and could by financed by public funds over the long term), and secondly, the emergence of coordinated networks of actors capable of enhancing the value, via the market, of some of the services provided, e.g. by developing baskets of territorialised goods and services in which each product is worth more than if sold separately. In this case, the financing intended to enhance local coordination can be temporary.
A partir d'études de cas choisies représentatives de la diversité des espaces ruraux français, il sera explicité dans quelle mesure les activités agricoles et agroalimentaires contribuent au développement rural essentiellement dans les dimensions environnementales voire sociales. Plus précisément, à partir de modèles d'économie régionale des estimations des emplois directs, indirects et induits suscités par l'ensemble des activités rurales (et donc des linkages aval et amont) ont montré la très grande diversité des activités motrices des espaces ruraux français, soulignant ainsi le caractère intégré du développement rural. Alors que dans un certain nombre d'entre eux, les activités agricoles et agroalimentaires demeure les principales activités motrices, dans d'autres plus attractifs, les secteurs liés aux fonctions résidentielles et récréatives occupent une place centrale. Par ailleurs, l'agriculture est pourvoyeuse de biens agricoles dont la production est jointe à celle de services environnementaux et territoriaux indispensables au développement des autres activités rurales, surtout dans ce second type d'espace rural. Après avoir caractérisé la nature de ces services sur quelques zones, nous montrerons les interdépendances fortes entre les secteurs agricoles, agroalimentaires et ceux liés au tourisme et au résidentiel à travers la notion de panier de biens et de services territorialisés. En fait, ces études de cas françaises tendent à montrer que les politiques de développement agricole et rural gagnent en cohérence lorsque l'action publique favorise, d'une part, le maintien de biens publics fournis par l'agriculture (certains d'entre eux étant des biens publics purs pouvant donner lieu à des financements publics pérennes), d'autre part, l'émergence de réseaux d'acteurs coordonnés à même de valoriser par le marché une partie des services fournis (par exemple, en développant des paniers de biens et de services territorialisés valorisant chacun d'entre eux à des valeurs supérieures à ce qu'elles seraient en cas de consommation séparée). Dans cas, les financements destinés à accroître les coordinations locales peuvent être transitoires.