Environmental amenities and services-differentiation: the case of the rural tourism market in France
Aménités environnementales et rente territoriale sur un marché de services différenciés : le cas du marché des gîtes ruraux labellisés en France
Résumé
Tourist services can only be used on-site, and location therefore becomes a service-specific characteristic for consumers and a factor influencing their cost and quality for providers. These services are therefore a fine illustration of territorial rent differential. This territorial rent differential can be tested empirically in a French context by applying the hedonic pricing method to the quality-assured holiday cottage market. It is also possible to explore the role of environmental and territorial variables as service differentiation tools for tourism managers. The results of econometric analysis on market prices for quality-assured holiday cottages show that not only the inherent attributes of the holiday cottages but also environmental variables act as service differentiation tools. However, the actors do not use immediate natural environment variables in their differentiation strategy, which operates more on territorial variables. Two baseline territories were selected: one currently enjoying renewed consumer interest (the Aubrac territory, set deep in the Massif Central), and another more longstanding favourite with tourists (the Baronnies territory in the Drôme). Comparative analysis showed a catch-up trend for up-and-coming territories that are increasingly valued by the market.
Les services touristiques ne peuvent être consommés que sur place. La localisation devient de ce fait une caractéristique des services pour les consommateurs ainsi qu'un facteur influençant leur coût et leur qualité pour l'offreur. Ils constituent une illustration de l'existence d'une rente territoriale. L'application de la méthode des prix hédonistes aux marchés des gîtes ruraux labellisés en France permet de tester empiriquement l'existence d'une telle rente. On peut également explorer le rôle des variables environnementales et territoriales comme moyens de différenciation de services par les acteurs touristiques. Les résultats d'une analyse économétrique des prix sur les marchés des gîtes labellisés montrent que les variables environnementales viennent compléter les caractéristiques intrinsèques des gîtes dans la stratégie de différenciation. Toutefois, les variables d'environnement naturel immédiat ne sont pas utilisées par les acteurs dans cette stratégie. La différenciation s'effectue plutôt sur la base des variables territoriales. Deux territoires de référence ont été choisis : un territoire bénéficiant actuellement d'un regain d'intérêt du public (l'Aubrac au c½ur du Massif Central) et une destination touristique fréquentée depuis plus longtemps (les Baronnies dans la Drôme). On constate l'apparition d'un phénomène de rattrapage par les territoires émergents qui sont de mieux en mieux valorisés par le marché.