Promoting integrated rural tourism: comparative perspectives on institutional networking in France and Ireland
La promotion du tourisme rural intégré : comparaison entre les réseaux institutionnels en France et en Irlande
Résumé
This paper investigates the roles of horizontal and vertical networking in promoting integrated rural tourism (IRT) through a comparative study of the West Region of Ireland and the Auvergne region of France. New regional and local partnerships and territorial structures have been established in both countries during recent decades but control of tourism policy remains centralised to a greater or lesser extent, resulting in feelings of limited representation among smaller?scale producers who are at the centre of the integrated tourism model studied in SPRITE. Differences between the regions include greater executive power at regional and local scales in France which is conducive to more extensive horizontal networking, and more successful vertical networking for promotion and marketing in Ireland. Lessons may be learned from both for the more effective promotion of IRT.
De nouveaux partenariats régionaux et locaux et de nouvelles structures institutionnelles se sont établies dans les deux pays durant les récentes décennies, mais le contrôle des politiques touristiques reste plus ou moins centralisé, aboutissant à un sentiment de sous-représentation parmi les petits prestataires, qui sont au centre du modèle de tourisme intégré étudié par SPRITE. Les différences entre les régions comprennent un pouvoir exécutif plus fort aux échelles régionale et locale en France, ce qui conduit à un travail en réseau horizontal plus intense, et un travail en réseau vertical plus réussi pour la promotion et le marketing en Irlande. Des leçons peuvent être tirées des deux exemples pour une promotion du tourisme intégré plus efficace.