Landscape elements: can they help in selling protected designation of origin products ? - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Access content directly
Journal Articles Landscape Research Year : 2008

Landscape elements: can they help in selling protected designation of origin products ?

Les éléments paysagers : peuvent-ils aider à vendre les produits SIQO (Signes Officiels de qualité et de l'Origine)

Abstract

The approach adopted aims to explain the way in which emblematic elements of landscape can contribute to valorise a product of certified origin. Drawing on the findings of sociological, geographic, agronomic and economic studies in the area of production of Appellation d'Origine Contrôlée Saint Nectaire cheese in France, they show that emblematic elements of landscape depend both on institutional stakeholders and on geographic contexts (the Cézallier plateau and the Sancy massif). Whereas the stakeholders of tourism remain attached to the past and to a traditional view of the natural and man-made heritage, producers emphasize current conditions of production (buildings, cattle breed). These results highlight the interest of a coherent territorial strategy that aims to preserve the landscape area and to put forward the joint externalities related to cheese production (landscape and biodiversity) .
La démarche proposée vise à expliciter de quelle façon des éléments paysagers emblématiques peuvent contribuer à valoriser un produit d'origine certifiée. Pour cela, des investigations faisant appel à la sociologie, la géographie et l'économie ont été mises en ½uvre sur la zone de production du fromage d'Appellation d'Origine Contrôlée Saint Nectaire. Les éléments emblématiques paysagers dépendent à la fois des acteurs institutionnels et des contextes géographiques (plateau du Cézallier ou massif du Sancy). Les acteurs touristiques restent attachés à une vision passéiste du patrimoine naturel et bâti tandis que les producteurs mettent en avant les conditions actuelles de production (bâtiments, races bovines). Ces résultats soulignent l'intérêt d'une stratégie territoriale cohérente visant à préserver les paysages, notamment les externalités jointes à la production de fromage (paysage et biodiversité).
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Dates and versions

hal-02590564 , version 1 (15-05-2020)

Identifiers

Cite

Dominique Vollet, Jacqueline Candau, Ludovic Ginelli, Yves Michelin, Lydie Menadier, et al.. Landscape elements: can they help in selling protected designation of origin products ?. Landscape Research, 2008, 33 (3), pp.365-384. ⟨10.1080/01426390802046077⟩. ⟨hal-02590564⟩
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