Le marché des broutards en France. Organisation de la filière, transmission de l’information et qualité - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Access content directly
Journal Articles Year : 2019

The French weanling market: Organization of the sector, information transmission, and quality

Le marché des broutards en France. Organisation de la filière, transmission de l’information et qualité

Abstract

The French young male beef cattle sector has the highest production in Europe. This article focuses specifically on the sector of young male beef cattle and the organization of this sector in France. We conducted a survey among producers and commercial intermediaries to examine how the supply chain organization influences information transmission and health management practices. This article explains: (i) The organization of the weanling market (and the paramount role of commercial intermediaries); (ii) The characteristics of the transactions (vertical coordination, farmers’ preferences); (iii) The information transmission and quality standards of weanling health management practices
La filière française viande de jeunes bovins de boucherie mâles est la première productrice d’Europe. Cet article s’intéresse plus spécifiquement à la filière des jeunes bovins mâles de boucherie de race à viande et à la structuration de la filière en France. Cet article résulte d’une enquête auprès d’acteurs de la filière et explique (i) l’organisation du marché des broutards entre élevage naisseurs et engraisseurs, spécifiant le rôle clef des intermédiaires commerciaux ; (ii) les caractéristiques des transactions (modes de coordination verticale, préférences des éleveurs) ; et (iii) les facteurs d’incertitude pour la traçabilité (sanitaire notamment) liés à cette organisation
No file

Dates and versions

hal-02625099 , version 1 (26-05-2020)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02625099 , version 1
  • PRODINRA : 478634

Cite

Axelle Poizat, Sabine Duvaleix-Treguer, Arnaud Rault, Florence Beaugrand. Le marché des broutards en France. Organisation de la filière, transmission de l’information et qualité. 2019, 368, pp.107-127. ⟨hal-02625099⟩
73 View
0 Download

Share

Gmail Mastodon Facebook X LinkedIn More