Private labels and public quality standards: how can consumer trust be restored after the mad cow crisis? - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Quantitative Marketing and Economics Année : 2006

Private labels and public quality standards: how can consumer trust be restored after the mad cow crisis?

Marques de filière et standards publics de qualité : comment redonner confiance au consommateur après la crise de la vache folle ?

Résumé

In those sectors faced with questions of food safety (meat, fruit, vegetables), new private labels have been set up in Europe in order to restore consumer trust. In this paper the authors perform a theoretical analysis of these private labels and propose an original model of vertical relationships between producers and retailers, which takes into account two supply sources through a competitive spot market on which the retailers buy a minimum quality standard product and supply contracts aimed at marketing higher quality private labels. They study how producers and retailers could cooperate in setting up these new labels. From a public point of view, they show the complementarity of a moderate increase in public quality standards and the creation of these new private labels.
Dans les secteurs confrontés aux questions de sécurité alimentaire : viande, fruits et légumes, des marques de filière ont été créées en Europe pour restaurer la confiance des consommateurs. Par le biais d'une analyse théorique de ces marques, les auteurs proposent un modèle original de relations verticales entre producteurs et distributeurs prenant en compte deux sources d'approvisionnement à travers d'abord un marché spot compétitif sur lequel les distributeurs achètent un product minimum, et ensuite des contrats d'approvisionnement visant à commercialiser de meilleures marques de filière. Ils étudient, pour ce faire, les modes possibles de collaboration entre producteurs et distributeurs, et montrent la complémentarité d'une hausse modérée des standards publics de qualité et de la création de ces nouvelles marques de filière.

Dates et versions

hal-02663323 , version 1 (31-05-2020)

Identifiants

Citer

Eric E. Giraud-Heraud, Lamia Rouached, Louis Georges Soler. Private labels and public quality standards: how can consumer trust be restored after the mad cow crisis?. Quantitative Marketing and Economics, 2006, 4 (1), pp.31-55. ⟨10.1007/s11129-006-2777-5⟩. ⟨hal-02663323⟩

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