Essential veterinary education in fish health and disease: a global perspective - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement
Chapitre D'ouvrage Année : 2009

Essential veterinary education in fish health and disease: a global perspective

Les fondamentaux de l’enseignement vétérinaire dans le domaine de la santé des poissons : une perspective mondiale

Résumé

Fish are the largest class of vertebrates, with over 25,000 estimated species and subspecies. Fish have evolved unique anatomical and physiological adaptations, when compared to terrestrial vertebrates, for life in a range of aquatic environments. Interest in aquatic animal health has been recorded in Eastern and Western cultures for more than 2,000 years. In recent times, there has been an increase in the numbers of aquatic animals being used as companion animals or pets, for food and in laboratories, as well as in restoration and conservation programmes. There has also been a corresponding increase in concern for their health and welfare. Moral and ethical considerations require the optimisation of husbandry practices and advances in aquatic animal health for these animals. As with other vertebrates, veterinarians are best equipped to meet the challenges for aquatic animal health from clinical, scientific and legal perspectives. To accomplish this goal, veterinary education must incorporate aquatic animal health throughout graduate curricula, create advanced postgraduate training opportunities, and support a continuum of professional development opportunities for all levels of aquatic animal health expertise.
Les poissons forment la plus grande classe de vertébrés, avec plus de 25 000 espèces et sous-espèces répertoriées. Les poissons ont évolué au fil d’adaptations anatomiques et physiologiques exceptionnelles, si on les compare à celles des vertébrés terrestres, pour survivre dans une grande variété d’environnements aquatiques. L’intérêt des civilisations orientales et occidentales pour les animaux aquatiques est attesté depuis plus de 2 000 ans. Plus récemment, on assiste à une augmentation du nombre d’animaux aquatiques utilisés comme animaux de compagnie, mais aussi pour l’alimentation ou pour un usage au laboratoire ; ils sont également abondamment utilisés dans des programmes de repeuplement et de conservation. De ce fait, la question de la santé et du bien-être des animaux aquatiques fait l’objet d’une préoccupation croissante. Des considérations d’ordre moral et éthique imposent d’optimiser les pratiques d’élevage et d’améliorer la santé des animaux aquatiques. Comme c’est le cas avec les autres espèces de vertébrés, ce sont les vétérinaires qui sont le mieux placés pour relever les défis posés par la santé des animaux aquatiques aux plans clinique, scientifique et juridique.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02823941 , version 1 (06-06-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02823941 , version 1
  • PRODINRA : 148846

Citer

E.S. Weber Iii, Guillaume Blanc, R.P. Hedrick. Essential veterinary education in fish health and disease: a global perspective. Veterinary Education for Global Animal and Public Health, 28 (2), Office International des Epizooties, 2009, Revue Scientifique et Technique - Office International des Epizooties, 978-9290447610. ⟨hal-02823941⟩
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