Eating in Season—A Lever of Sustainability? An Interview Study on the Social Perception of Seasonal Consumption - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Sustainability Année : 2022

Eating in Season—A Lever of Sustainability? An Interview Study on the Social Perception of Seasonal Consumption

Manger en saison : un levier de durabilité? Une étude sur la perception sociale de la consommation saisonnière

Résumé

Seasonality is a lever of sustainability. However, very little is known about the social perceptions of “in season” food consumption. We aimed to explore different French social groups’ perceptions of seasonality, “in season” food choices, and their respective advantages or disadvantages. We interviewed 73 individuals (general population = 32, clients of short supply chains = 28, Etiquettable (a sustainability app) users = 13). In-depth, semi-structured interviews using open-ended questions were conducted. Content and thematic, textual, and quantitative analyses were performed. We found four clusters of interviewees who differed in social backgrounds and motivations for eating “in season.” A social divide between individuals for whom “eating seasonally” was a priority (upper strata), and those who “eat unseasonally” (lower strata) was highlighted. An analysis of motivations showed a contrast between individuals who were familiar with seasonal food rhythms and aimed to support the local economy and the older generation for whom seasonal products gave better value for money. The implications of public action on sustainable consumption are discussed with respect to the knowledge of seasonality, targeted segments of the population, and a combination of arguments to encourage seasonal consumption.
La saisonnalité est un levier de durabilité. Cependant, on en sait très peu sur les perceptions sociales de la consommation alimentaire « en saison ». Nous voulions explorer les perceptions des différents groupes sociaux français sur la saisonnalité, les choix alimentaires « en saison » et leurs avantages ou inconvénients respectifs. Nous avons interrogé 73 personnes (population générale = 32, clients de chaînes d’approvisionnement courtes = 28, utilisateurs de Etiquettable (une application de durabilité) = 13). Des entrevues semi-structurées approfondies ont été menées au moyen de questions ouvertes. Le contenu et les analyses thématiques, textuelles et quantitatives ont été effectués. Nous avons constaté que quatre groupes de personnes interrogées avaient des antécédents sociaux différents et des motivations à manger « en saison ». On a mis en évidence un fossé social entre les personnes pour qui « manger de façon saisonnière » était une priorité (strates supérieures) et celles qui « mangent de façon non saisonnière » (strates inférieures). Une analyse des motivations a montré un contraste entre les individus qui connaissaient bien les rythmes alimentaires saisonniers et qui visaient à soutenir l’économie locale et la génération plus âgée pour qui les produits saisonniers offraient un meilleur rapport qualité-prix. Les implications de l’action publique sur la consommation durable sont discutées en ce qui concerne la connaissance de la saisonnalité, les segments ciblés de la population, et une combinaison d’arguments pour encourager la consommation saisonnière.

Dates et versions

hal-04083472 , version 1 (27-04-2023)

Identifiants

Citer

Faustine Régnier, Anne-Laure Dalstein, Clémence Rouballay, Louis Chauvel. Eating in Season—A Lever of Sustainability? An Interview Study on the Social Perception of Seasonal Consumption. Sustainability, 2022, 14 (9), pp.5379. ⟨10.3390/su14095379⟩. ⟨hal-04083472⟩
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