L'effet de licence comme ressort de l'effet rebond : revue de littérature et pistes de réflexion
Résumé
The rebound effect describes a situation where an energy efficiency improvement of a service results in lower energy savings than the anticipated theoretical savings.
The reason for this is that individuals tend to use the energy service more once it becomes more efficient. On one hand, this is because the use of the service is now
cheaper (price effect), and on the other hand, because by investing in this more efficient service, they feel they have done a good deed, which subsequently alleviates guilt and encourages increased usage of the service (moral licensing effect). However, the moral licensing effect is far less integrated into the literature on the rebound effect compared to the price effect. This is primarily because it is a relatively recent effect documented mostly in psychology and generally in a context distant from that of the rebound effect. The objective of this literature review is therefore to highlight the fact that the moral licensing effect can also be a source of the rebound effect. To address this objective, we draw on the literature that has analyzed the moral licensing effect on pro-environmental behaviors, and we present the few studies that have started incorporating this effect into research on the rebound effect. We conclude by listing some avenues for further exploration that we believe are important for strengthening the understanding of the moral licensing effect as a cause of the rebound effect.
L’effet rebond décrit une situation où l’amélioration de l’efficacité énergétique d’un service aboutit à des économies d’énergie inférieures aux économies théoriques escomptées. La raison à cela est que les individus ont tendance à utiliser davantage un service énergétique une fois qu’il est devenu plus efficace. D’une part, car l’utilisation de ce service est désormais moins chère (effet prix) et d’une autre part, car en investissant dans ce service plus efficace, ils ont le sentiment d’avoir accompli une bonne action, les déculpabilisant ensuite à utiliser davantage ce service (effet de licence). L’effet de licence est cependant bien moins intégré que l’effet prix à la littérature sur l’effet rebond. Pour cause, c’est un effet documenté que très récemment, majoritairement en psychologie et dans un contexte généralement éloigné de celui de l’effet rebond. L’objectif de cette revue de littérature est donc de mettre en évidence le fait que l’effet de licence peut lui aussi être source d’effet rebond. Pour répondre à cet objectif, nous mobilisons la littérature qui a analysé l’effet de licence sur des comportements pro-environnementaux et nous présentons les quelques études qui ont commencé à intégrer cet effet à la recherche sur l’effet rebond. Nous concluons en énumérant quelques pistes de réflexion qui nous semblent importantes d’exploiter afin de renforcer la compréhension de l’effet de licence comme cause d’effet rebond.