Valuing environmental attributes of food products in a polluted environment: what are the preferences of Guadeloupean consumers ? - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement
Pré-Publication, Document De Travail (Working Paper) Année : 2024

Valuing environmental attributes of food products in a polluted environment: what are the preferences of Guadeloupean consumers ?

Valorisation environnementale des biens alimentaires en milieu pollué : quelles préférences des consommateurs Guadeloupéens ?

Résumé

Product qualification and differentiation processes based on environmental attributes are part of the process of the ecologisation of food systems. They provide a better understanding of food consumption behaviour, insofar as they help to promote sustainable production systems. These issues are particularly relevant in the French West Indies, where consumers make little use of objective quality signals such as labels, brands or sustainability claims. To assess consumer sensitivity to the environmental attributes of fruit and vegetables, a real choice experiment was conducted with a sample of 88 Guadeloupean consumers. Assessments produced by a mixed logit model showed that price had a significant discriminating impact on the utility of products for consumers. The results also reveal that consumers expressed a preference for environmental attributes that varied according to the type of product. We observed that sensory perception is influenced by the recognition of quality labels and that local production is not associated with respect for the environment.
Les processus de qualification et de différenciation des produits basés sur des attributs environnementaux participent des démarches d’écologisation des systèmes alimentaires. Ils invitent à mieux comprendre les comportements de consommation de biens alimentaires dans la mesure où ils contribuent à promouvoir des systèmes de production durables. Ces enjeux font particulièrement sens aux Antilles françaises où les consommateurs ne recourent guère à des signaux objectivés de qualité tels que les labels, les marques ou les allégations. Afin d’évaluer la sensibilité des consommateurs aux attributs environnementaux de produits maraichers, une expérience de choix a été réalisée sur un échantillon de 88 consommateurs guadeloupéens. L’estimation d’un modèle mixed logit montre que le prix a une incidence significative discriminante sur l’utilité des consommateurs mais que ces derniers expriment une préférence pour les attributs environnementaux variable selon le type de produits. Nous observons aussi que la perception sensorielle est influencée par la reconnaissance des signes de qualité et que la production locale n’est pas associée au respect de l’environnement.
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Origine Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-04652969 , version 1 (18-07-2024)

Licence

Identifiants

  • HAL Id : hal-04652969 , version 1

Citer

Pascale Bazoche, Valérie Angeon. Valuing environmental attributes of food products in a polluted environment: what are the preferences of Guadeloupean consumers ?. 2024. ⟨hal-04652969⟩
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