Vegetation flammability and ignition potential at road-forest interfaces (southern France) - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2007

Vegetation flammability and ignition potential at road-forest interfaces (southern France)

Inflammabilité de la végétation et potentiel d'ignition aux interfaces route-forêt (France)

Résumé

While most wildfire ignition points are aggregated at the vicinity of roads due to human-caused ignitions (Prométhée database), the probability of ignition and initial fire propagation at the interface between road and woodlands have rarely been studied. Vegetation at these interfaces includes dead fuels (litter) and live fuels (grasses and shrubs) which present specific features influencing ignition probability: composition, annual growth cycle, variation of moisture content. Moreover, vegetation is modified by management practices such as mowing and shrub clearing. We present here the results of ca. 900 lab burning experiments of small (18x20 cm) undisturbed vegetation samples combining five dominant vegetation types (graminae, dicots, pine litter, pine litter+ graminae, pine litter+ graminae+ shrubs), two management practices (mowed vs. unmowed vegetation), two modes of ignition (flaming vs. glowing standard wood cube), two wind speeds (3 vs. 10 km/h), and a wide range of fuel moisture content (fresh, air-dried and oven-dried). Results indicate clear differences of flammability variables (ignition probability, time to ignition, propagation) among the five vegetation facies. The combination of ignition mode and wind speed strongly affects the probability of ignition, with contrasted ignition efficiency according to vegetation facies. It also affects the propagation' and sustainability' of fire. Fuel moisture and vegetation types relate well to fire sustainability, propagation and intensity. Multiple and logistic regression were established between ignition probability and the major causal variables of ignition. These experimental data will help modelling fire hazard, especially by implementing a spatially-explicit simulator of fire ignition and initial propagation. The final aim is to help simulating management practices to reduce fire risk at interfaces.
La plupart des points d'ignition d'incendies de forêts sont situés à proximité des réseaux routiers, du fait des activités humaines intenses, et pourtant les probabilités d'ignition et de propagation initiale des végétations typiques de ces interfaces (herbacées, litières, végétation débroussaillée...) sont mal connues. Nous présentons ici le résultat d'environ 900 brûlages expérimentaux d'échantillons de végétaiton non perturbés, combinant cinq faciès de végétation, deux types de modes d'ignition, deux vitesses de vent, trois niveaux d'humidité de la végétation et deux modes de gestion de la végétation (débroussaillée / non débroussaillée). Les résultats montrent des différences d'inflammabilité nettes entre les cinq faciès végétatux (probabilité d'ignition, délai et durée d'ignition, propagation). La combinaison du mode d'ignition et de la vitesse du vent modifient fortement ces variables, et l'humidité dans une moindre mesure. Des régressions logistiques et multiples ont permis d'établir des modèles prédictifs de l'ignition. Ces données expérimentales vont permettre de mieux connaître le risque d'incendie, et vont alimenter un simulateur d'ignition et de propagation initiale destiné à tester différents scénarios, et à réduire le risque dans ces interfaces.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02589316 , version 1 (15-05-2020)

Identifiants

Citer

T. Curt, Anne Ganteaume, Samuel Alleaume, L. Borgniet, O. Chandioux, et al.. Vegetation flammability and ignition potential at road-forest interfaces (southern France). 4th International Wildfire Conference, Sevilla, ESP, 13-17 may 2007, 2007, pp.101-111. ⟨hal-02589316⟩

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