The Saint-Nectaire cheese landscape: myth or reality?
Les paysages liés au fromage Saint Nectaire : mythe ou réalité ?
Résumé
In France, the landscape is often used to promote local products, like wines or cheeses. The advertising message is very simple: a quality landscape produces a quality product. We can interpret this reasoning as an extension of the French legislation that protects specific products in well-defined areas (AOC). The link between a product and the landscape is not only a marketing argument. In the middle of the French Massif Central, the Saint-Nectaire cheese is a good illustration when analysing the relationship that exists between a distinctive product, the actual landscapes of its production area, and those landscapes as presented to the consumers in advertising it. This example demonstrates that, without discussion and explanations, there is no clear correlation between what farmers are doing to the landscape, and the image that these farmers and consumers have of this landscape. People need to discover what characteristics and values are related to the different kinds of landscapes, in order to reduce the gap between reality and representation.
En France, le paysage est fréquemment utilisé à des fins de promotion des produits locaux tels que les vins ou les fromages. Le message publicitaire est très simple : un paysage de qualité ne peut être synonyme que d'un produit de qualité. Le raisonnement peut être interprété comme une extension de la législation française protégeant les produits spécifiques au sein de zones reconnues (AOC). Au c½ur du Massif central le fromage AOC St Nectaire constitue une bonne illustration pour analyser les relations entre un produit reconnu, le paysage effectivement présent sur la zone de production et celui mis en avant dans les publicités. Les résultats tendent à montrer l'absence de corrélation claire entre les pratiques des exploitants agricoles par rapport au paysage et les perceptions des consommateurs comme de ces mêmes exploitants. Un besoin d'explicitation des caractéristiques et des valeurs liées aux différents types de paysage est donc nécessaire si l'on souhaite réduire le fossé actuel entre réalité et représentation.