First evaluation and suggestion for improvement of the Procedure for Institutional Compatibility Assessment (PICA) and suggestions for its integration into the third prototype of SEAMLESS-IF, PD6.5.5.1. - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Rapport Année : 2007

First evaluation and suggestion for improvement of the Procedure for Institutional Compatibility Assessment (PICA) and suggestions for its integration into the third prototype of SEAMLESS-IF, PD6.5.5.1.

Première évaluation de la méthode d'analyse de la compatibilité institutionnelle (PICA) et suggestions quant à son intégration dans le prototype 3 de SEAMLESS-IF, PD6.5.5.1.

Résumé

This Project Deliverable (PD) encompasses work done within the Activities 6.4.5 (Integration and Evaluation of the Procedure for Institutional Compatibility Assessment (PICA) in SEAMLESS-IF) and 6.5.5 (Feedback and contribution to the improvement of the Procedure for Institutional Compatibility Assessment) in the first half of 2007. PICA has been developed in WP 2 as a formalised methodology to assess ex-ante the compatibility between policy options and different institutional contexts. This PD is a joint production of the members of the PICA Tool Task Force working at Humboldt-University of Berlin (UBER) and Cemagref in Clermont-Ferrand (Cemagref). In Activity 6.4.5, Testing PICA - that is supervised and carried out mainly by the Cemagref team - is one of the main objectives. For this, PICA is applied to the implementation of the policy option EU Nitrate Directive' in two study areas in the Auvergne in France: the départements Allier and Puy-de-Dôme. While in Allier the Nitrate Directive has been implemented through the definition of a vulnerable zone in 1994, the policy is not implemented in Puy-de-Dôme yet; however, implementation is currently under discussion. Three different empirical analyses are conducted for testing PICA: In Allier, first, a simulation' of running PICA before the actual implementation of the Nitrate Directive that started in 1993 is carried out as well as, second, an ex-post evaluation of the implementation process and its results and effects. The comparison between the results of the ex-ante simulation' and the ex-post evaluation allows for validating the PICA results. In Puy-de-Dôme, third, the procedure is applied to the hypothetical implementation of the Nitrate Directive in the département, i.e., in a real' ex-ante situation. The comparison of both ex-ante' assessments sheds light on the ability of PICA to account for potential (crucial) similarities and differences in the institutional contexts of both study areas. In this PD, the methodological concept and the results of Testing PICA Step 1 and 2 (Testing Phase One) are presented.
Ce rapport porte sur les travaux réalisés au sein des Activités 6.4.5. (Intégration et évaluation de la méthode d'analyse de la compatibilité institutionnelle (PICA)dans SEAMLESS-IF) et 6.5.5.(Contribution au développement de la méthode d'analyse de la compatibilité institutionnelle (PICA))durant le premier semestre 2007. PICA a été développé au sein du WP2 comme une méthode formalisée d'évaluation ex-ante de la compatibilité entre une politique et différents contextes institutionnels. Au sein de l'activité 6.4.5., le test de PICA - mené à bien par l'équipe du Cemagref - est l'un des principaux objectifs. Dans ce cadre, PICA est appliqué à la mise en oeuvre de la Directive Nitrate dans deux zones d'étude en Auvergne: les départements de l'Allier et du Puy-de-Dôme. Alors que dans l'Allier, la Directive Nitrate est mise en oeuvre depuis 1994, cette politique n'est pas encore mise en oeuvre dans le Puy-de-Dôme; cependant, une zone vulnérable a été définie à l'été 2007. Trois différentes analyses empiriques ont été réalisées pour le test de PICA. Dans l'Allier, une simulation' la l'application de PICA avant la mise en oeuvre effective de la Directive Nitrate qui a débuté en 1993 a été menée à bien ainsi qu'une évaluation ex-post du processus de mise en oeuvre, ses résultats et ses effets. La comparaison entre les résultats de la simulation' ex-ante et de l'évaluation ex-post permet de valider les résultats de PICA. Dans le Puy-de-Dôme, la procédure est appliquée à la future mise en oeuvre de la Directive Nitrate dans le département, c'est à dire, en conditions ex-ante réelles. La comparaison des deux évaluations ex-ante permet d'évaluer dans quelle mesure PICA peut prendre en compte les similitudes et différences potentielles des contextes institutionnels dans les deux zones d'étude. Dans ce PD, la méthodologie et les résultats du test des étapes 1 et 2 de PICA sont présentés.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02590489 , version 1 (15-05-2020)

Identifiants

Citer

C. Schleyer, I. Theesfeld, K. Hagedorn, Laurence Amblard, O. Aznar, et al.. First evaluation and suggestion for improvement of the Procedure for Institutional Compatibility Assessment (PICA) and suggestions for its integration into the third prototype of SEAMLESS-IF, PD6.5.5.1.. irstea. 2007, pp.68. ⟨hal-02590489⟩
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