A prospective review of the forthcoming challenge for land and water uses: a new deal for agriculture - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2008

A prospective review of the forthcoming challenge for land and water uses: a new deal for agriculture

Revue prospective des challenges à venir concernant l'usage des terres et de l'eau : un "new deal" pour l'agriculture

Résumé

Using a bibliographic review, this paper aims to outline the major trends that are emerging regarding the use of land and water in the European Union, in the years that will follow the "peak oil" phenomenon. It is likely that the European Union will be able to retain a good level of self-sufficiency in food, will have enough drinking water and will, in the long run, be able to do without fossil energy sources for heating and industry, provided it is careful with its energy. But the EU is much more dependent as far as motor transport is concerned. As we will show, Europeans will have to drastically reduce their motor transport flows. On the basis of that assumption, we argue that agriculture will contribute to the necessary changes by taking part in the re-territorialisation of food production chains and in the recapture of outlying suburbs (agriculture and mariculture) and by managing the balance between food and fuel crops. Agricultural machines also have their part to play in orchestrating the future.
Sur la base d'une revue bibliographique, ce document vise à esquisser les tendances qui émergent concernant l'utilisation des terres et des eaux dans l'Union européenne, dans les années qui suivront le phénomène du "peak oil". Il est probable que l'Union européenne soit en mesure de conserver un bon niveau d'autosuffisance alimentaire, ait assez d'eau potable et, à long terme, qu'elle soit en mesure de le faire en se passant progressivement des sources d'énergie fossiles pour le chauffage et l'industrie. Mais l'UE est beaucoup plus dépendante pour ce qui concerne les transports motorisés. Comme nous allons le montrer, les Européens devront réduire considérablement ces flux de transport à moteur. Sur la base de cette hypothèse, nous estimons que l'agriculture contribuera aux changements nécessaires en prenant part à la re-territorialisation des chaînes de production alimentaire et dans la reconquête des banlieues (agriculture et mariculture) tout en gérant l'équilibre nécessaire entre la production de nourriture et de carburant (bio-énergie). Pour finir, nous montrerons que les machines agricoles ont également leur rôle à jouer dans l'orchestration de ce futur.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02590831 , version 1 (15-05-2020)

Identifiants

Citer

Catherine Macombe, P. Roux. A prospective review of the forthcoming challenge for land and water uses: a new deal for agriculture. AgEng 2008, Jun 2008, Hersonissos, Greece. pp.13. ⟨hal-02590831⟩
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