New public service performance management tools and public water governance: the main lessons drawn from action research conducted in an urban environment - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue International Review of Administrative Sciences Année : 2014

New public service performance management tools and public water governance: the main lessons drawn from action research conducted in an urban environment

Nouveaux outils de gestion de la performance des services et gouvernance publique de l'eau principaux enseignements tires d'une recherche-action menée en milieu urbain

Résumé

At a time when, in France, the central government is placing new hope in the principle of governance of its utilities by means of performance indicators, this article argues that governance through performance measurement and management tools alone, however sophisticated, is not enough to meet the current challenges facing public water governance. However, the debate triggered on the objectives of the performance measurement tools raises substantive issues relating to public water governance. These substantive issues touch as much on the (strategic and organizational) components of the model of governance as on its control system. This is demonstrated by the action research experiment conducted in conjunction with the water utility of Nantes Metropole (Urban Community of Nantes), where the introduction of a new performance measurement tool leads the actors within the system to focus on the question of the values that the public water governance model must carry. These values, which relate to the very 'public' and multidimensional component of water, appear in the local governance system under construction as a cornerstone of the model of governance.
Alors qu'en France, l'Etat central fonde de nouveaux espoirs sur le principe de gouvernance des services publics par les indicateurs de performance, notre article défend l'idée que la gouvernance par les seuls outils de mesure et de management de la performance aussi sophistiqués soient-ils, ne suffit pas pour relever les défis contemporains de la gouvernance publique de l'eau. En revanche, la mise en débat des finalités des outils de mesure de la performance pose les questions de fond relatives à la gouvernance publique de l'eau. Ces questions de fond relèvent autant des composantes (stratégiques et organisationnelles) du dispositif de gouvernance que de son système de pilotage. C'est ce que démontre l'expérience de recherche-action menée avec le service public d'eau de la métropole nantaise où l'introduction d'un nouvel outil de mesure de la performance conduit les acteurs du système à se focaliser sur la question des valeurs que doit porter le dispositif de gouvernance publique de l'eau. Ces valeurs qui renvoient à la « chose publique » et multidimensionnelle de l'eau, apparaissent dans le système de gouvernance locale en construction, comme l'une des pièces maîtresses du dispositif de gouvernance.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02601707 , version 1 (16-05-2020)

Identifiants

Citer

M. Tsanga Tabi, D. Verdon. New public service performance management tools and public water governance: the main lessons drawn from action research conducted in an urban environment. International Review of Administrative Sciences, 2014, 80 (1), pp.213-235. ⟨10.1177/0020852313511574⟩. ⟨hal-02601707⟩
14 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More