Do values play a role in the management of public services? Lessons from a research-action
Les valeurs ont-elles une place dans le management des services publics ? Leçons d’une recherche-action
Résumé
In France, where current renewed interest in water public management is raising, the issue of values of public service is at the forefront of the scene. Based on the results of a survey derived from a research-action, we demonstrate that the use of the concept of public values offers innovative and creative solutions that restore the proper meaning of action and of the raison d’être of public entities. This calls into question the technical and economical dominant criteria that legitimate the performance of large technical system.
Dans un contexte de regain d’intérêt pour la gestion publique de l’eau en France, la question des valeurs dans la gestion publique occupe tout à nouveau le devant de la scène. Notre article qui s’appuie sur les résultats d’une enquête issus d’une recherche-action, montre en quoi le recours au concept de valeurs publiques apporte des réponses neuves et originales qui restituent le sens perdu de l’action et remettent en question le critère technico-économique dominant de légitimation de la performance des grands systèmes techniques.