Consumer behaviour in Italy. Who spends more to buy a Mediterranean Diet? - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue (Article De Synthèse) New Medit Année : 2017

Consumer behaviour in Italy. Who spends more to buy a Mediterranean Diet?

Résumé

Mediterranean diet is a term used to describe the traditional eating habits of people around the Mediterranean and that refers to a healthy eating model, with significant nutrition and health benefits. However, many studies have emphasised an increasing erosion of the Mediterranean diet heritage, also in Italy. Starting from the assumption that evolution of human nutrition, if it occurs rapidly, can only be conceptualised as a social phenomenon, this study intends to explore the relationship between purchase behaviour for typical Mediterranean diet food and some socioeconomic and geographic characteristics of the Italian households. Italy's food purchase microdata in 2013 were used to describe three different purchasing behaviours among households and a multinomial logit model was applied to model nominal outcome variables in relationship with socioeconomic variables. Results suggest that families with older and more educated respondents have a higher probability to purchase Mediterranean diet food, while spending more on out-of-home eating or living far away from an urban area, seems to reduce this probability.
La diète méditerranéenne est un terme utilisé pour décrire les habitudes alimentaires traditionnelles des populations autour de la Méditerranée et qui désigne un modèle d’alimentation saine, avec des bienfaits significatifs pour la nutrition et la santé. Toutefois, de nombreuses études ont mis en évidence une érosion croissante du patrimoine que constitue le régime alimentaire méditerranéen, même en Italie. En partant de l'hypothèse selon laquelle l'évolution de la nutrition humaine, si elle se produit rapidement, ne peut être conceptualisée que comme un phénomène social, cette étude vise à analyser la relation entre les comportements d'achat pour les produits alimentaires typiques de la diète méditerranéenne et certaines caractéristiques socio-économiques et géographiques des ménages italiens. Des micro-données sur les achats alimentaires en Italie en 2013 ont donc été utilisées pour décrire trois comportements d'achat différents au niveau des ménages et un modèle logit multinomial a été utilisé pour modéliser les variables des résultats nominaux en relation avec les variables socio-économiques. Les résultats suggèrent que pour les familles où les répondants sont plus âgés et plus instruits, la probabilité d'acheter des aliments typiques de la diète méditerranéenne est plus élevée, alors que dépenser davantage pour les repas hors domicile ou vivre loin d'une zone urbaine semblent réduire cette probabilité.
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  • HAL Id : hal-02620051 , version 1
  • PRODINRA : 424823
  • WOS : 000405258400005

Citer

Silvia Coderoni, Maria Angela Perito, Concetta Cardillo. Consumer behaviour in Italy. Who spends more to buy a Mediterranean Diet?. New Medit, 2017, 16 (2), pp.38-46. ⟨hal-02620051⟩
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