An improbable media coverage? Shutdown of a rural factory and journalistic interests
Une médiatisation improbable ? Fermeture d’une usine rurale et intérêts journalistiques
Résumé
Based on a collective ethnographic fieldwork and on the quantitative analysis of 1,855 news articles, this paper focuses on the shutdown of a factory and the mobilization that followed. Known as “Les Molex”, the employees of the factory have been depicted as symbols of the 2008 economic crisis even though the closing of the factory was not linked to the economic situation at the time. We particularly concentrate on the successful yet unlikely mediatisation of the conflict by shedding a light on the day-to-day contingencies of a social conflict and of the production of information.
À partir d’une enquête ethnographique collective et de l’analyse d’un corpus de presse de 1 855 articles de presse écrite, nous revenons sur la médiatisation d’une fermeture d’usine et de la mobilisation qui s’en est suivie. Constitués en symboles de la crise économique, alors même que la fermeture de leur usine ne lui est pas imputable, ceux qui sont devenus « les Molex » ont bénéficié d’une médiatisation « réussie » bien qu’improbable. Il s’agit dans cet article de comprendre la nature et les ressorts de cette médiatisation en portant une focale particulière sur les logiques pratiques d’un conflit social et du travail journalistique.