From the 1996 Galland law to the 2005 Dutreil law
Des marges avant aux marges arrière : de la loi Galland de 1996 à la loi Dutreil de 2005
Résumé
The 2005 Dutreil law was designed to rectify the perverse effects of the 1996 Galland law on the ban on selling at a loss. The perversities in this law stemmed from the fact that the threshold for loss leaders, i.e. the invoice price, did not include back margins, which then spiralled on brand named products (35% of net price), thus generating an inflationary spiral. The former threshold for a loss-leader, i.e. the invoice price, has now reduced back margins to a maximum 15% of net price. The law does not apply to own-brand products and perishable non-branded produce.
En 2005, la loi Dutreil vient corriger les effets de la loi Galland de 1996 sur l'interdiction de la revente à perte, effets pervers par le gonflement des marges arrière sur les marques (35% du prix net). La nouvelle loi change la définition du seuil de revente à perte et réintroduit une concurrence inter-enseignes sur les marques. Les produits frais non marquetés et les MDD ne sont pas touchés par la loi.