Financialization and globalization of corporate strategies: the case of agrofood multinationals in Europe
Financiarisation et globalisation des stratégies d'entreprise : le cas des multinationales agroalimentaires en Europe
Résumé
The paper analyzes interactions between shareholder and competitive dynamics in the strategy of large food multinationals in Europe. These firms of both European and American origins have developed tight linkages to financial markets while globalizing their brands and business portfolios. We highlight the rise, among the largest firms in the sample, of a new model of the global and financialized corporation, and conclude to the existence of an interactive relationship between globalization and financialization, rather than a one-way influence of financial markets on competitive strategies.
L’article analyse les interactions entre dynamiques actionnariales et concurrentielles dans la stratégie des grandes multinationales agroalimentaires en Europe. Il révèle l’émergence d’un nouveau modèle de firme globale et financiarisée. Ces firmes, d’origine tant européenne qu’américaine, se sont fortement rapprochées des marchés financiers tout en poursuivant des politiques de globalisation de leurs marques et portefeuilles d’activités. Plutôt qu’à une influence univoque des marchés sur la stratégie de la firme, nous concluons à l’existence d’une relation interactive entre les phénomènes de globalisation et de financiarisation.