Catégoriser les pratiques d'agriculteurs pour reformuler un problème en partenariat. Une proposition méthodologique. - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Cahiers Agricultures Année : 2006

Categorising farmers’ practices to reformulate a problem in partnership: A method for building situation-specific typologies

Catégoriser les pratiques d'agriculteurs pour reformuler un problème en partenariat. Une proposition méthodologique.

Résumé

In the present socio-economic context in which the social functions of agriculture are being questioned, the transformation of production practices has become a subject of discussion between farmers, development agents and researchers. The diversity of agricultural practices may prove to be an asset for the development of a multifunctional agriculture, as it may show the complementary nature of farms as well as the innovations they carry out. It is therefore important to be able to represent this diversity in order to enrich such discussions and help researchers and development agents reformulate issues in partnership. However there is no methodology for classifying practices which thus remain confined to monographic studies. Grounded in an engineering research setting, this paper suggests a method for formalising typologies of practices, according to two theoretical choices. Following Rosch’s cognitive theory on prototypical categorisation, our method aims at formalising types as poles seen as average patterns for categories instead of squares with clear-cut boundaries. In a constructivist and situated perspective, the method is supported by a collective setting and such knowledge engineering tools as repertory-grids: it aims at collectively defining types of practice combinations linked to the expertise of participants to the project and to the problem they intend to tackle. The method consists of four stages, mainly iterative, which are illustrated along the way by examples from our engineering setting: stage A): construction of the setting, which involves choosing the zone, building a database identifying people involved in agricultural activity, choosing a population sample for the interview stage (B), and clarifying each participant’s expectations and role; stage B): semi-structured interviews with farmers, followed by the writing up of a summary sheet to form the basis for collective work in stage C; stage C): the first step in the formalisation of the typology is to characterize the criteria, and then to build prototypes using a multivariate analysis and numerous group discussions on preliminary formalisations. In accordance with the prototypical theory, types are firstly defined by more typical practices, and structural data are examined afterwards to deepen types’ description. The resulting typologies then reveal the strategic choices of farmers and their “management styles”; stage D): even though the problem is redefined in a separate step, this aspect frequently emerges during the preceding stages which allow researchers and development agents to review their future actions. Apart from the raw result of this categorisation process, the method has proven its usefulness in that it enlarges the participants’ representations of farm diversity. As an iterative learning loop, it has also provoked discussions on extension practices. This method may seem cumbersome as it requires the acquisition of a lot of data on practices and is therefore limited to research-development partnerships. Nevertheless, it has proven a useful tool for “exploratory partnerships”, by enhancing mutual understanding and stimulating collective exploration of the problem. In that sense, a typology is not a goal in itself, but a means of collectively redefining the problem.
Dans le contexte socio-économique actuel, la transformation des pratiques productives devient un objet de discussion entre agriculteurs, agents de développement et chercheurs. La diversité des pratiques des agriculteurs, par les complémentarités qu’elle permet, les innovations qu’elle peut révéler, peut être un atout, notamment pour redéfinir les fonctions de l’agriculture. Il importe donc d’être capable de représenter cette diversité pour nourrir de telles discussions afin d’aider à mieux poser des problèmes de développement et à identifier, au sein de ces problèmes, ce qui est traitable scientifiquement. Or aucune méthode typologique actuelle ne porte sur ces pratiques, qui restent confinées à des monographies isolées. Partant d’un dispositif de recherche ingénierique, ce papier propose une méthode de formalisation d’une typologie de pratiques, située car construite en partenariat avec des acteurs de terrain. Elle procède d'une perspective de construction collective de catégories de pratiques des agriculteurs à partir de données issues d'entretiens semi-directifs. La méthode propose étapes et outils pour abstraire de ces cas des types de combinaisons de pratiques, définis par les pratiques les plus typiques. Dans le cadre de « partenariats exploratoires », cette méthode s’est avérée féconde en favorisant la construction d'une « intercompréhension » et une exploration collective de la question. Les problèmes à résoudre sont ainsi reformulés.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02661266 , version 1 (30-05-2020)

Identifiants

  • HAL Id : hal-02661266 , version 1
  • PRODINRA : 16961

Citer

Nathalie N. Girard. Catégoriser les pratiques d'agriculteurs pour reformuler un problème en partenariat. Une proposition méthodologique.. Cahiers Agricultures, 2006, 15 (3), pp.261-272. ⟨hal-02661266⟩

Collections

INRA INRAE
11 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More