Modèle d’Uppsala et implantation des firmes multinationales agroalimentaires : la présence de Danone en Algérie - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue Française de Gestion Année : 2010

Entry strategies of agri food multinational enterprises : Uppsala Model discussion through the examination of Danone entry in Algeria

Modèle d’Uppsala et implantation des firmes multinationales agroalimentaires : la présence de Danone en Algérie

Résumé

This work aims to discuss the Uppsala model through the examination of a multinational company entry in a transition country: The case of the evolution of Danone's presence in Algeria. The longitudinal analysis conducted between 2003 and 2006 has allowed several limitations to the Uppsala’s model. The results underlined the specificity of multinationals behavior in terms of “jump” steps, nonlinearity and non-uniformity of implantation process and rhythm. Also, the analysis of interactions between subsidiaries on the one hand, and consideration of links between multinational businesses to enhance the market experience; and strategies for regional integration on the other hand, have enabled us to propose some extensions to the initial Uppsala model . These extensions will integrate external environmental factors, as well as the target market specificities in terms of demand characteristics, institutional environment and its competitive structure.
Cet article discute du modèle d’Uppsala à travers l’examen de l’implantation d’une multinationale dans un pays en transition : le cas de l’évolution de la présence de Danone en Algérie. L’analyse longitudinale menée entre 2003 et 2006 a permis d’identifier plusieurs limites au modèle. Les résultats ont souligné la spécificité du comportement des multinationales en termes de « saut » d’étapes et de non-linéarité du processus d’implantation. Aussi, l’analyse des interactions entre les filiales et celle des liens intermétiers, nous ont permis de proposer des extensions possibles au modèle initial d’Uppsala. Ces extensions devront intégrer les facteurs d’environnement externe (marché visé, structure compétitive).

Dates et versions

hal-02663141 , version 1 (31-05-2020)

Identifiants

Citer

Foued Cheriet. Modèle d’Uppsala et implantation des firmes multinationales agroalimentaires : la présence de Danone en Algérie. Revue Française de Gestion, 2010, 201, pp.45-64. ⟨10.3166/RFG.201.45-64⟩. ⟨hal-02663141⟩
23 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More