Devenir expert aromaticien : y a-t-il une place pour le goût dans les goûts alimentaires ? - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Sociologie du Travail Année : 1998

Becoming an olfactory specialist : is there a place for taste in food tastes ?

Devenir expert aromaticien : y a-t-il une place pour le goût dans les goûts alimentaires ?

Résumé

This research note seeks to reintroduce taste as a key element in studying tastes, rather than focussing on variations related to social or national origins. Why do we like a dish or an odor ? How are aesthetic judgments and tastes constructed ? In the training for an expert in olfaction, tastes turn out to be shaped not through acculturation but through an emphasis on sensorial qualities. During training, the expert, forced to concentrate on his senses, expériences an improvement in, and transformation of, his perceptions. In this experience, sensation and the material relationship to an object apparently have a real place in constructing tastes, a role that can become predominant.
Cette note de recherche propose de réintroduire centralement le goût dans les études sur le goût, plutôt que sa différence selon les origines sociales et nationales. Pourquoi aime-t-on un plat, une odeur ? Comment se construisent le goût et les jugements esthétiques ? L'auteur part de l'étude de la formation d'un expert à l'olfaction.
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hal-02685163 , version 1 (24-07-2023)

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Identifiants

  • HAL Id : hal-02685163 , version 1
  • PRODINRA : 152189

Citer

Geneviève Teil. Devenir expert aromaticien : y a-t-il une place pour le goût dans les goûts alimentaires ?. Sociologie du Travail, 1998, 40 (4), pp.503-522. ⟨hal-02685163⟩

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