The non-Market economy and social relations : wood-logging en Ardennes
Economie non marchande et lien social, l'affouage en Ardennes
Résumé
Although it is of course a marginal activity, wood-logging is noneless an example, among others, of an economiq practice whose underliyin logic is alien to be dominant mode of production. An ethnographic survey carried in the Ardennes region of France in 1984, and repeated in 1986 and 1987, has shown that there has been a revival of this user's right which can be related to the tow oil shocks of th 1970s and, at the same time, to the crises the local mtallurgical industry has been undergoing. Although the conjonction of these tow phenomena does tend to point to the economic character of this activity, ethnographic observation enables us to put such an interpretation into perspective. The revival of wood-logging has certainly enabled the local population (essentially working class) to make some savings, but above all it has led to the rehabilitation of certain forms of social behaviour the the ideology of technical progress end efficiency has repressed. The principle on which this practice rests is as follows. The wood-loggers cover their own needs in firewood and avoid, inasmuch as this is possible, any monetary trasaction; on the other hand, they encourage self-production, fiendly arrangements such as reciprocal gift system, mutual aid and exchange of services, all of wihwh go well beyond the strict definition of wood-loggind. The principle behind these non-monetary forms of exchange, based on the production of use values or, in other words in the ability to produce goods and services wich are intended for exchange, is to stress not the economic value ordinary attributed to such a good on the market but rather its usefulness.
Activité marginale certes, l'affouage n'en constitue pas moins un exemple parmi d'autre de pratique économique dan la logique se situe en marge du mode de production dominant. Une enquête ethnographique réalisée en Ardennes, en 1984, puis en 1986 et 1987, a permis de constater la recrudescence de ce droit d'usage en liaison avec le double choc pétrolier des années 1970, et le crise dont est victime, dans le même temps, l'industrie métallurgique locale. Si la conjonction des phénomènes tend à faire prévaloir le caractère économique de cette activité, l'observation ethnographique conduit à relativiser cette interprétation. Fondé sur l'échange, l'entraide, la production de valeurs d'usage, l'affouage apparaît comme une activité non marchande qui permet le réactivation de liens sociaux, de solidarité familiales que l'on croyait à jamais disparus. De la même façon, il induit des changements dans les attitudes à l'égard tu travail. L'insertion accrue dans la ruralité, la tendance au repli sur des formes de vie partiellement pré-industrielles, conduit les locaux à repenser leur rapport à l'activité professionnelle et à remettre en cause l'opposition travail/loisir couramment admise.
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