Adaptation of animal sciences’ teaching in a changing world: consequences on a pedagogical approach and knowledge implementation
Adaptation de l’enseignement supérieur en sciences animales à un monde en mutation : conséquences sur la pédagogie et la transmission des savoirs
Résumé
Teacher-cum-researchers, involved in pre-graduate teaching of animal sciences, have to adapt their teaching methods during the curriculum of engineers. Our present objective was to contribute to a discussion of pedagogical innovations that can be set up to face three mains changes: the social origin of the students, the increment of knowledge in the disciplinary fields of husbandry, and the global context of breeding activities. The on-farm training period can greatly help to handle the multi dimension of breeding activities if there is a directed back up discussion about the students’ own-experience. The systemic approach towards modelling of breeding activities on the farm scale, through case-study farm examples and the use of marginal simulation, allows taking into account the complexity of the animal productions management and using analytical knowledge. A pedagogical approach adapted to finding and solving complex problems, at different levels of organisation of breeding activities, can be a good foundation for the more specialised teaching dedicated to the formation of future experts in the field of husbandry or rural development, in developing or developed countries.
Les enseignants-chercheurs du supérieur sont amenés à renouveler régulièrement les enseignements des sciences animales dans la formation initiale des ingénieurs. Nous rapportons une réflexion sur les innovations pédagogiques qui peuvent être mises en oeuvre pour répondre à trois enjeux : les évolutions de la population d’étudiants ; le foisonnement des connaissances dans les disciplines du champ des sciences animales ; les transformations du secteur de l’élevage. Le stage en exploitation permet d’appréhender les multiples dimensions de la réalité de l’élevage, à condition d’organiser un retour sur cette expérience. Le recours à la modélisation systémique des exploitations d’élevage, par le biais d’étude de cas-types et d’utilisation de simulateur, permet de rendre compte de la complexité de la gestion des productions animales et de mobiliser les connaissances analytiques. Une pédagogie adaptée à la formulation et la résolution de problèmes complexes, à différents niveaux d’organisation de l’activité d’élevage, peut être le fondement de spécialisations de dernière année, destinées à former des futurs cadres du secteur de l’élevage ou du développement, au Nord comme au Sud.