Un steak de cheval pour déjeuner ? Etude exploratoire des déterminants psychologiques et culturels de la consommation de viande de cheval - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Access content directly
Conference Papers Year : 2019

A horse steak for lunch? Exploratory study of psychological and cultural determinants of horse meat consumption

Un steak de cheval pour déjeuner ? Etude exploratoire des déterminants psychologiques et culturels de la consommation de viande de cheval

Abstract

Through a bibliographic review, then a quantitative survey online with a sample of 1005 representative persons of the French population, this exploratory study focuses on the consumption of horse meat and on the social representations of horses. Results show the idealization and anthropomorphization of horses, of utmost importance for non-consumers of horse meat who say not eating horse meat because of their love for this animal. Nevertheless findings highlight the existence of market opportunities for this product.
A travers une revue bibliographique, puis une enquête quantitative en ligne auprès de 1005 personnes représentatives de la population française, cette étude exploratoire s’intéresse à la consommation de viande de cheval et aux représentations sociales des chevaux. Les évocations expriment l’idéalisation et l’anthropomorphisation fréquentes des chevaux, et l’étude montre que certains liens en résultent avec la non-consommation de viande de cheval. Les résultats suggèrent néanmoins l’existence d’un potentiel de marché pour ce produit.
No file

Dates and versions

hal-02788900 , version 1 (05-06-2020)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02788900 , version 1
  • PRODINRA : 484947

Cite

Arnaud Lamy, Sandrine Costa, Celine Vial, Gilles Séré de Lanauze, Myriam Carrère. Un steak de cheval pour déjeuner ? Etude exploratoire des déterminants psychologiques et culturels de la consommation de viande de cheval. 14. Journée AFM du Marketing Agroalimentaire, Association Française de Marketing (AFM). FRA., Sep 2019, Montpellier, France. 13 p. ⟨hal-02788900⟩
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