Earnings inequality and educational mobility in Brazil over two decades - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Access content directly
Book Sections Year : 2010

Earnings inequality and educational mobility in Brazil over two decades

Inégalités de rémunérations et mobilité scolaire au Brésil sur deux décennies

Abstract

This paper studies the impact of changes in educational opportunities on various definitions of labour market inequalities in Brazil over two decades (1976-96). Using four editions of the nationally representative PNAD survey, we analyze the evolution of overall inequalities and inequalities of opportunity in 40-49 year old males’ earnings. We design and implement semiparametric decompositions of the respective effects of (i) schooling expansion, (ii) changes in the structure of earnings, and (iii) changes in intergenerational educational mobility. Earnings inequalities varied little over the period, with a peak in the late 1980s that can be imputed to hyperinflation. First of all, the decompositions show that changes in the distribution of education contributed to the increase in both overall earnings inequalities and inequalities of opportunity among the oldest generations, before sharply reducing them among the post-WWII cohorts. Secondly, the decrease in returns to education also contributed to equalizing labour market opportunities in the 1988-96 period. Thirdly and lastly, the changes in educational mobility were not large enough to significantly affect earnings inequalities, whereas it is shown that they should play a prominent role in equalizing opportunities in the future.
Ce chapitre étudie les conséquences des changements dans les opportunités scolaires sur plusieurs définitions des inégalités sur le marché du travail au Brésil sur deux décennies. En utilisant quatre éditions de l’enquête nationale représentative PNAD, les auteurs analysent l’évolution des inégalités globales et de l’inégalité des chances de rémunérations des hommes de 40 à 49 ans. Les auteurs construisent et mettent en œuvre des décompositions semi-paramétriques des effets respectifs de (i) l’expansion de la scolarisation (ii) les changements dans la structure des rémunérations, et (iii) les changements dans la mobilité scolaire intergénérationnelles. Les inégalités de rémunération ont peu varié sur l’ensemble de la période, avec un pic à la fin des années 1980 attribuable à l’hyperinflation. Premièrement, les décompositions montrent que les changements dans la distribution de l’éducation ont contribué à l’accroissement des inégalités de rémunération globales et de l’inégalité des chances dans les générations les plus anciennes, avant de les réduire fortement parmi les cohortes nées dans l’après- guerre. Deuxièmement, la baisse des rendements de l’éducation a aussi contribué à égaliser les opportunités sur le marché du travail pendant la période 1988-96. Troisièmement et enfin, les évolutions de la mobilité scolaire n’ont pas été suffisamment importantes pour affecter significativement les inégalités de rémunération, alors qu’il est montré qu’elles devraient jouer un rôle primordial pour l’égalisation des opportunités dans le futur.
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Dates and versions

hal-02824731 , version 1 (06-06-2020)

Identifiers

  • HAL Id : hal-02824731 , version 1
  • PRODINRA : 199722

Cite

Denis Cogneau, Jérémie Gignoux. Earnings inequality and educational mobility in Brazil over two decades. Poverty, Inequality and Policy in Latin America, The MIT Press, 336 p., 2010, 9780262113243. ⟨hal-02824731⟩
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