Reporting on the degradation of aquatic environments. The role of knowledge in the implementation of policies for the protection of water resources in sub-Saharan Africa
Rendre compte de la dégradation des milieux aquatiques. Le rôle des savoirs dans la mise en place des politiques de protection des ressources en eau en Afrique subsaharienne
Résumé
This article examines the role that the production of knowledge on the ecological state of aquatic ecosystems plays in the implementation of policies for protecting these environments, used for water supply. Based on interdisciplinary research carried out in two sub-Saharan countries (Côte d'Ivoire and Senegal) by a team of sociologists and ecologists, the article shows how expert knowledge of environmental quality assessment interacts with the local actors, existing management structures and with local representations of these environments. Through this interdisciplinary approach, we question the difficulties of integrating a diversity of points of view on water resources. We highlight the obstacles, uncertainties and controversies linked with the production of expertise and its integration into existing management systems. More specifically, we describe the main challenges for institutionalizing long-term monitoring of the water resources (Aquatic Ecosystems Observatories). We also discuss the possibilities and the interest for integrating expert and local knowledge for co-constructing a shared diagnosis.
Cet article questionne le rôle de la production des savoirs sur l’état écologique des milieux dans la gestion et la mise en oeuvre de politiques de surveillance et de protection des ressources en eau utilisées pour la production d’eau potable en Afrique subsaharienne. Sur la base d’une recherche interdisciplinaire réalisée en Côte d’Ivoire et au Sénégal par une équipe comprenant des sociologues et des écologues, l’article montre comment des savoirs experts d’évaluation de la qualité des milieux interagissent avec les jeux d’acteurs, les structures de gestion existantes et les représentations locales de ces mêmes milieux. Nous interrogeons à travers cette approche interdisciplinaire les difficultés d’articulation de la diversité de points de vue sur les ressources en eau, ainsi que les freins, les incertitudes et controverses autour de la production de savoirs et de leur intégration dans des dispositifs de gestion. Nous analysons plus particulièrement les principaux défis pour la mise en place des suivis de l’état écologique des milieux aquatiques, ainsi que les possibles contributions des savoirs experts et locaux à la co-construction d’un diagnostic partagé.
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