Discovering quality or performing taste? A sociology of the amateur - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2002

Discovering quality or performing taste? A sociology of the amateur

Le dévoilement de la qualité ou production du goût? Une sociologie de l'amateur

Résumé

taste as an accomplishment Based on comparative ethnographic observations of wine, food and music lovers, the paper proposes an analytic grid in order to give an account of taste as a collective performance and an on-going process, instead of treating it as a passive consequence of the things tasted and an addition of competences and preferences inside the amateur (“discovering quality”). Four central elements have been displayed, on which taste as an activity relies on: – the object tasted – a collective of tasters (be they “amateurs” or not) – the taster’s “body and soul” – and material and technical devices. The crucial argument is not in the list itself, but in the reflexive and performative status of each of those elements. None of them is“already there”, none can be taken as an external determination of taste. Being both results and sources of taste, they are emerging together with the performance: they are “footholds”, productive constraints which amateurs themselves continuously discuss, test, elaborate. Bodies, spaces, durations, devices, objects, tools, instruments: the love of music or wine is an activity, not only the acknowledgement of social identities or a collective rite reinforcing groups and subjectivities. All the heterogeneous mediations engaged in any tasting performance give a handle to the analyst, when she herself wants to give an account of taste as an active performance. This is not only true within the moment of taste: it can be extended in time, to the analysis of the consumer-product agreement on markets. Buying is like tasting: it can be described as an on-going experimentation relying reflexively on the product to be sold, the collective of sellers and buyers, the technical devices of markets and each buyer’s own “interest”.Thus, economics leave the only scientist model of a set of hidden determinations. So conceived, taste is much more than a natural property of men and things, a miraculous coordination of products and preferences on a market, or a passive social rite: it is an experience, providing an empirical model to analyse our active relationships with things, with ourselves, and with the others.
Cette communication décrit à partir des deux exemples empiriques des amateurs de vin et de musique, une grille d'analyse pour rendre compte du goût en tant que performance collective d'un processus toujours en cours. Elle s'oppose donc à des analyses qui traitent le goût comme une conséquence passive affectant l'amateur malgré lui. Quatre éléments structurent l'analyse : l'objet goûté, le collectif des goûteurs (qu'ils soient ou non "amateurs", le goûteur lui-même en tant que "corps, âme et esprit" et les techniques de dégustation. L'argument clef ne réside pas tant dans la liste que dans le statut réflexif et performatif de ces éléments. Aucun d'entre eux n'est jamais déjà là, aucun n'est une détermination déjà active. Chacun est au contraire un résultat et une source de goût, ils émergent avec la performance : ce sont des contraintes productives que les dégustateurs eux-mêmes ne cessent de discuter.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)

Dates et versions

hal-04169378 , version 1 (24-07-2023)

Identifiants

  • HAL Id : hal-04169378 , version 1

Citer

Antoine Hennion, Geneviève Teil. Discovering quality or performing taste? A sociology of the amateur. CRIC Workshop, Jan 2002, Manchester, United Kingdom. ⟨hal-04169378⟩
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