A global perspective on soil science education at third educational level; knowledge, practice, skills and challenges - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Geoderma Année : 2022

A global perspective on soil science education at third educational level; knowledge, practice, skills and challenges

Gian Franco Capra
  • Fonction : Auteur
Antonio Ganga
  • Fonction : Auteur
Peter Holmes
  • Fonction : Auteur
Melanie Szulczewski
  • Fonction : Auteur
Undrakh-Od Baatar
  • Fonction : Auteur
Ali Boularbah
  • Fonction : Auteur
Betim Bresilla
  • Fonction : Auteur
Horea Cacovean
  • Fonction : Auteur
Ashim Datta
  • Fonction : Auteur
Helen Gadsby
  • Fonction : Auteur
Kamel Gargouri
  • Fonction : Auteur
Eyob Gebrehiwot Gebregeorgis
  • Fonction : Auteur
Luise Giani
  • Fonction : Auteur
Samantha Grover
  • Fonction : Auteur
Mukhiddin Juliev
  • Fonction : Auteur
Raimonds Kasparinskis
  • Fonction : Auteur
Masayuki Kawahigashi
  • Fonction : Auteur
Liv Anna Kellermann
  • Fonction : Auteur
Kye-Hoon John Kim
  • Fonction : Auteur
Lenka Krótka
  • Fonction : Auteur
Imants Kukuļs
  • Fonction : Auteur
Ilia Kunchulia
  • Fonction : Auteur
Younes Laaouidi
  • Fonction : Auteur
Pierre Leglize
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1319721
Dieudonne Mouketou-Tarazewicz
  • Fonction : Auteur
Frank Mugagga
  • Fonction : Auteur
Tibor József Novák
  • Fonction : Auteur
Juan Ortiz
  • Fonction : Auteur
Veronica Osuna-Vallejo
  • Fonction : Auteur
Vít Penížek
  • Fonction : Auteur
Plamen Tomov
  • Fonction : Auteur
Tatiana Prokofeva
  • Fonction : Auteur
Manuel Pulido
  • Fonction : Auteur
Charles Recha
  • Fonction : Auteur
Endla Reintam
  • Fonction : Auteur
Blaž Repe
  • Fonction : Auteur
Salih Şahin
  • Fonction : Auteur
Mohammad Hassan Salehi
  • Fonction : Auteur
Károly Teperics
  • Fonction : Auteur
Tiina Törmänen
  • Fonction : Auteur
Viktar Tsyrybka
  • Fonction : Auteur
Rimantas Vaisvalavičius
  • Fonction : Auteur
Fabiane Vezzani
  • Fonction : Auteur
Shugang Zhang
  • Fonction : Auteur

Résumé

The pivotal role of soil as a resource is not fully appreciated by the general public. Improving education in soil science represents a challenge in a world where soil resources are under serious threat. Today's high school students, the world's future landowners, agriculturalists, and decision makers, have the potential to change society's apathy towards soils issues. This research aimed to compare the level of soil education in high and/or secondary schools in forty-three countries worldwide, together comprising 62% of the world's population. Comparisons were made between soil science content discussed in educationally appropriate textbooks via a newly proposed soil information coefficient (SIC). Interviews with teachers were undertaken to better understand how soil science education is implemented in the classroom. Statistical analyses were investigated using clustering. Results showed that gaps in soil science education were most commonly observed in countries where soil science is a non-compulsory or optional subject. Soil science concepts are predominantly a part of geography or environmental science curricula. Consequently, considerable variability in soil science education systems among investigated countries exists. Soil information coefficient's outcomes demonstrated that a methodological approach combining textbooks and the use of modern digitally based strategies in the educational process significantly improved soil education performances. Overall, soil science education is under-represented in schools worldwide. Dynamic new approaches are needed to improve pivotal issues such as: i) promoting collaborations and agreements between high school and universities; ii) encouraging workshops and practical exercises such as field activities; and, iii) implementing technology tools. This, in turn, will prepare the next generation to contribute meaningfully towards solving present and future soil problems.

Dates et versions

hal-04321776 , version 1 (04-12-2023)

Identifiants

Citer

Przemysław Charzyński, Magdalena Urbańska, Gian Franco Capra, Antonio Ganga, Peter Holmes, et al.. A global perspective on soil science education at third educational level; knowledge, practice, skills and challenges. Geoderma, 2022, 425, pp.116053. ⟨10.1016/j.geoderma.2022.116053⟩. ⟨hal-04321776⟩
14 Consultations
0 Téléchargements

Altmetric

Partager

Gmail Mastodon Facebook X LinkedIn More