La Responsabilité Territoriale des Entreprises, agenda de recherche - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Revue d'économie régionale et urbaine Année : 2024

Corporate Territorial Responsibility, research agenda

La Responsabilité Territoriale des Entreprises, agenda de recherche

Résumé

In a society subject to ever-increasing demands to take environmental and social dimensions into account, the territory is asserting itself more than ever as the place for transformations and responses to complex challenges. At a time when companies are struggling to establish their social responsibility, this article highlights the originality of the notion of Corporate Territorial Responsibility, which represents a radical change in approach. Based on an analysis of the literature, we support the idea that it's a question of undertaking collectively and responsibly for the common good, by renewing the frameworks for analyzing territorial development processes. While the Social and Solidarity Economy appears to be a lever for stimulating cooperative dynamics within communities, CTR is based on the transition from an individual conception to a collective construction that is as close as possible to the needs of local players. It underpins new, innovative and creative forms of collective action. The aim is to innovate in social and territorial practices that are specific to places and arrangements between players. It enables the sometimes-contradictory interests of local players to converge, and is part of a complex process of territorial anchoring, based on partnership, multi-level and long-term governance. Co-constructing schemes at the limits of public authorities' areas of competence requires innovation and the creation of new public, private and/or mixed partnerships. The territory becomes a means of recomposing the "making of society" by taking care of human and natural resources for living territorial ecosystems in the Anthropocene era. CTR thus invites us to rethink our analytical frameworks, identify new metrics and tools to measure the value created, and open up new research perspectives.
Dans une société soumise aux demandes croissantes de prise en considération de l’environnement et du social, le territoire s’affirme plus que jamais comme le lieu des transformations et des réponses aux défis complexes. Alors que les entreprises peinent à établir leur responsabilité sociétale, cet article souligne l’originalité de la notion de Responsabilité Territoriale des Entreprises procédant à un changement radical d’approche. À partir d’une analyse de la littérature, nous étayons l’idée qu’il s’agit d’un entreprendre en collectif et en responsabilité pour le bien commun, renouvelant les cadres d’analyse des processus de développement territorial. Si l’Économie Sociale et Solidaire apparait comme un levier d’action pour impulser des dynamiques de coopération au sien des communautés, la RTE repose sur un basculement d’une conception individuelle à un construit collectif au plus près des besoins des acteurs dans les territoires, invitant à renouveler l’agenda de recherche.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-04497841 , version 1 (11-03-2024)

Identifiants

Citer

Maryline Filippi. La Responsabilité Territoriale des Entreprises, agenda de recherche. Revue d'économie régionale et urbaine, 2024, Février (2024/1), pp.5-23. ⟨10.3917/reru.241.0005⟩. ⟨hal-04497841⟩
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