Relationships Between Health and Environmental Information on the Willingness to Pay for Functional Foods: The Case of a New Aloe Vera Based Product - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Nutrients Année : 2019

Relationships Between Health and Environmental Information on the Willingness to Pay for Functional Foods: The Case of a New Aloe Vera Based Product

Impact de l’information sur la santé et l'environnement sur la volonté de payer pour les aliments fonctionnels : le cas d'un nouveau produit avec de l’Aloe Vera

Résumé

There is an increasing interest in healthy and sustainable product characteristics. Consumers determine their dietary intake and frame production systems with their choices. However, little is known about the relationships between health and environmental information in influencing these choices, especially when considering functional foods. This study assessed the influence of health-related and environmental-friendliness-related product information on the willingness to pay (WTP) for functional foods. To this end, a WTP elicitation experiment was set up using a jam-like fruit compote enriched with Aloe vera gel. Participants were provided with different messages related to the health and environmental benefits of Aloe vera products, and were also asked to taste the product. Results indicated that providing new information significantly increased the WTP for the enriched compote. This increase was significant for both health and environmentally based benefits, with the health message leading to a higher WTP. Combining health and environmental messages produced an additive effect on WTP which was independent of the sequential order in which the two messages were given. Results contrasted the view that health messages are the main drivers of WTP, and open a broader range of communication in terms of marketing strategies and sustainable policy objectives.
Il existe un intérêt croissant pour les caractéristiques de santé et durabilité des produits. Cependant, on sait peu de choses sur les relations entre les informations sur la santé et l'environnement et leur influence sur les choix des consommateurs, en particulier en ce qui concerne les aliments « fonctionnels ». Cette étude a évalué l'influence des informations sur la santé et à l'environnement, sur le consentement à payer pour les aliments fonctionnels. Cette expérience se focalise sur une compote de fruit enrichie en Aloe Vera. Les participants ont reçu différents messages concernant les avantages pour la santé et l'environnement des produits à base d'Aloe Vera et ont également été invités à les goûter. Les résultats ont indiqué que la révélation de nouvelles informations augmentait considérablement le consentement à payer (CAP) de la compote enrichie. Cette augmentation est significative tant avec les informations sur la santé qu’avec les informations sur l'environnement, avec le message sur la santé conduisant à un CAP plus élevé. La combinaison des messages relatifs à la santé et à l’environnement a produit un effet additif sur le CAP, indépendant de l’ordre séquentiel dans lequel les deux messages ont été révélés.
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hal-02627431 , version 1 (26-05-2020)

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Citer

Elena Castellari, Elena Claire Ricci, Stefanella Stranieri, Stephan S. Marette, Martina Sarnataro, et al.. Relationships Between Health and Environmental Information on the Willingness to Pay for Functional Foods: The Case of a New Aloe Vera Based Product. Nutrients, 2019, 11 (11), pp.2781. ⟨10.3390/nu11112781⟩. ⟨hal-02627431⟩
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