Matchmakers in wine marketing channels : the case of French wine brokers
Les intermédiaires de type "matchmaker" dans les canaux de distribution du vin : le cas de courtiers en vins français
Résumé
French wine brokers are independent matchmaker intermediaries. They help buyers and sellers of bulk wine to meet and transact. This paper aims to identify the determinants of the wine brokers’ use. We use a transaction cost approach and we hypothesize that buyers and sellers use brokers because they may reduce costs associated with transactions on bulk wine. A database of contracts on bulk vins de table and vins de pays is used to estimate a logistic regression of the probability of “broker intervention”. We show that if the sellers do not belong to a cooperative production structure and if the buyers do not belong to the productive sphere it increases the recourse to brokers. Also, the extent of the production area and the potential quality variance among wine growers and the size of the contract positively influence the use of brokers.
Les courtiers en vins sont des intermédiaires du commerce de gros. Ils appartiennent à la catégorie des matchmakers. Ces intermédiaires, qui sont peu connus, ont pour rôle d'aider les acheteurs et les vendeurs de vin en vrac à se rencontrer et à échanger. En se fondant sur l'hypothèse que les négociants en vins font appel aux courtiers parce qu'ils permettent une réduction des coûts de transaction, le but du document est d'analyser quels sont les mécanismes qui permettent une telle réduction des coûts de recherche, de négociation et de contrôle et d'exécution. Une base de données de contrats d'échange de vins de table et de pays en vrac a été utilisée pour estimer, grâce à une régression logistique, la probabilité d'intervention d'un courtier dans les échanges.